Monday, April 20, 2015

Hukum GST Adalah Harus, Tapi Yang Kaya Terus Kaya


Sejujurnya, daripada pengalaman singkat kita dikenakan GST, terbukti ianya sangat membebankan terutamanya rakyat miskin yang merasakan nilai RM1 sama seperti RM10. Apalah sangat yang difahami oleh para pemimpin kita kerana ketika mereka membuat perbincangan, segala keputusan dilakukan dari atas kerusi empuk dalam suasana sejuk yang sangat selesa oleh tiupan penghawa dingin.

Prof Emeritus Tan Sri Abd Shukor Husin

Dan, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan hari ini sekali lagi menegaskan bahawa pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah harus selagi terdapat keperluan dan maslahah untuk negara dan rakyat.

Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Abd Shukor Husin berkata pelaksanaan sistem cukai baharu itu bagaimanapun perlu berpandukan kepada enam parameter syarak yang digariskan jawatankuasa tersebut.

Antaranya, kata beliau, kerajaan komited bahawa tujuan kutipan adalah untuk melaksana dan meningkatkan syariat Islam.

Ia juga harus bersandarkan syarat bahawa kerajaan memerlukan sumber kewangan untuk pembangunan umum seperti membina jalan raya, membantu orang miskin atau membina hospital.

Cukai yang dikutip hendaklah juga hanya untuk memenuhi maslahah dharuriyat dan hajiyat iaitu memenuhi tanggungjawab sosial dan kepentingan rakyat dan negara, katanya pada sidang media selepas mesyuarat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan di sini.

“Harus, selagi bebanan cukai dikutip secara adil, cukai dibelanjakan untuk maslahah ummah bukan untuk maksiat dan agihan cukai hendaklah bertepatan, adil dan mengikut pandangan ahli ulama atau pakar semasa dan setempat,” katanya.

Abd Shukor menolak dakwaan bahawa keputusan jawatankuasa itu berkenaan GST adalah berdasarkan hujah yang longgar dan tidak menepati hukum syarak kerana bersandarkan kepada maslahah.

Katanya selain mendapat pandangan ulama, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira laporan intensif yang disediakan kumpulan penyelidik dari kalangan pakar syariah dan ekonomi dari Universiti Teknologi MARA.

Abd Shukor juga berkata jawatankuasa itu turut mengambil maklum mengenai laporan ketirisan perbelanjaan kerajaan seperti dilaporkan dalam Laporan Audit Negara.

Namun, katanya, mereka (jawatankuasa itu) hanya bertanggungjawab dalam memberi pandangan mengenai GST.

Ditanya apakah jawatankuasa itu akan mengeluarkan fatwa baharu jika kerajaan gagal memenuhi syarat yang digariskan, Abd Shukor berkata kerajaan perlu diberi peluang sehingga setahun (laksana GST) sebelum penilaian semula dibuat. –BERNAMA

Kerajaan seolah-oleh begitu terdesak bagi meningkatkan pendapatan negara namun persoalan utamanya, berapa peratuskah yang benar-benar sampai kepada rakyat? Dan berapa peratus pula yang masuk ke dalam kocek para pemimpin yang korup?

Bukannya rahsia, pemimpin-pemimpin politik di Malaysia sememangnya sangat kaya-raya dengan gaji mereka yang tidak seberapa itu. Lebih malang tiada seorang pun yang 'sudi' mengisytiharkan jumlah harta kekayaan masing-masing.

Yang kaya terus kaya, yang miskin bertambah miskin dan yang susah semakin parah..

BACA INI JUGA: Nasihat Dr. Mahathir, "Kurangkan Kos Bukannya Naikkan Harga"!

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon