Friday, April 03, 2015

April Fool, Budak Sabah Hanya Bergurau Google Beli Ideanya!


Sejak semalam, tersebar satu laporan menyatakan tentang kejayaan seorang pelajar dari Sabah yang berjaya ‘menjual’ ideanya kepada syarikat enjin carian Google setelah menyertai satu peraduan.

Yusrim Karim Bodoh

Yusrim Karim, 15, dikatakan telah menerima tawaran lumayan daripada Google untuk bekerjasama dengan mereka apabila idea yang diberinya mencuri perhatian. Nak tahu tawaran apa diterimanya?

Diberi tiga pilihan, Yusrim kononnya ditawarkan untuk membuka syarikat di bawah tajaan Google dengan nilai projek USD36 juta, berkerja dengan Google dan bakal diberikan dana USD12 juta atau menjual ideanya kepada syarikat tersebut dengan harga USD50 ribu.

Memang kedengaran cukup membanggakan, malah ramai yang memuji kegigihan serta kepintaran remaja tersebut, namun semua itu rupanya sandiwara belaka.

Menurut laporan terbaru media massa, Google telah pun mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa mereka tidak pernah membuat peraduan sebagaimana didakwa dan tidak pernah menghubungi remaja terbabit.

Memetik kenyataan Ketua Jabatan Komunikasi dan Hal Ehwal Awam Google Malaysia, Zeffri Yusoff, pihaknya menyangkal penuh laporan tentang kejayaan remaja itu dan menganggap ia hanyalah satu helah sempena ‘April Fool’.

Kata beliau seperti dilaporkan Harian Metro, “Kita tidak mahu panjangkan cerita ini, kami menjemput pelajar dan cikgunya datang ke pejabat untuk berikan hadiah April Fool.”

Remaja terbabit dikatakan cuma bergurau dengan guru-guru di sekolahnya apabila mendakwa pihak Google tertarik dengan perisian ‘Coker Chat’ yang diciptanya.

Dia mendakwa mengambil masa selama lima bulan bagi menghasilkan format yang mampu memudahkan pengguna seluruh dunia berkomunikasi menggunakan bahasa sendiri.

Apa-apapun, tahniah buat remaja tersebut kerana berjaya memperdayakan seluruh negara sempena ‘April Fool’!

Tahniah kerana selepas 15 tahun bersekolah, bukan akhlak mulia yang terhasil tetapi kebolehan dan kepandaian menipu orang lain!

Rasa-rasanya menjelang beberapa tahun lagi bakal jadi penipu besar di Malaysia..

BACA INI JUGA: Asal-usul Sambutan April Fool Yang Ramai Tak Tahu!

Sumber: Mynewshub.cc

7 comments

  1. ye lepas baca entri kat sini kan...kemain lagi dok puji..hahaha...kang rupa kena april fool..kureng asam betul....nak bergurau pun ada hadnya..kiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kurang ajar sangat la budak ni..Satu dunia ditipunya..ciss

      Delete
  2. Inikah anak muda yang akan menjadi generasi masa hadapan negara? Hancuss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak bodoh yang menyusahkan masyarakat. Entah apa yang dia belajar kat sekolah tu..

      Delete
  3. kelakar pula budak ni. Hahaha. sengal!!

    ReplyDelete
  4. Ntah apa2lah budak ni.. tak terfikir ke dia bakal dilabelkan sbg penipu besar oleh kebanyakkan pengamal media sosial. Apa yg lebih memburukkan, title tersebut tersimpan di google.. mengarutlah budak ni.. april fool wak lu!!

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon