Feb 19, 2015

Perbezaan Sambutan Tahun Baru Cina Di China Dan Malaysia

Menjelang Tahun Baru Cina, lazimnya makanan adalah bahagian paling penting pesta keramaian tradisi ini dalam kalangan masyarakat Cina di seluruh dunia.

Chinese-new-year

Bagi orang Cina di Malaysia, Yu Sang or Yee Sang, salad ikan mentah-cara Teochew yang berasal dari Selatan China adalah satu daripada makanan popular yang biasa dihidangkan pada Tahun Baru Cina.

Makanan ini yang terdiri daripada hirisan sayur-sayuran pelbagai warna serta ikan mentah biasanya dihidangkan sebagai pembuka selera sebelum makan tengah hari atau makan malam.

Ketika menggaul yee sang ini, masing-masing akan berkata dengan suara kuat apa yang mereka inginkan pada tahun baru agar semua dapat mendengar ucapan mereka dan tercapailah impian masing-masing.

Namun, makanan ini hanya dikenali di Malaysia dan Singapura.

HIDANGAN UTARA CHINA

Le Gao, berusia 26 tahun dari bandar Dalian, utara China tidak tahu langsung tentang Yee Sang apabila penulis bertanya mengenainya.

“Dengar macam menarik tapi baru kali ini saya dengar,” katanya kepada Bernama.

Menurut Le, di Dalian, makanan yang mesti ada untuk sambutan Tahun Baru Cina terutama sekali pada petangnya termasuk ‘dumpling’, ‘dumpling’ pulut, ‘lettuce’ kurma, kuih pulut dan ikan.

“Kami juga ada meletakkan duit syilling yang bersih,biasanya 50 sen emas dalam beberapa ‘dumpling’ (jiaozi dalam bahasa Cina),” katanya, sambil menambah duit syilling adalah tanda nasib baik untuk menikmati tahun yang baik juga.

Di samping dumpling, kata Le makanan yang dihidang pada petang Tahun Baru Cina semuanya membawa makna yang simbolik.

Contohnya, kuih pulut simbol menjadi lebih meningkat atau lebih kaya setiap tahun; ikan bermakna mempunyai lebih banyak wang, lettuce simbol harta yang bertambah sementara dumpling pulut memperoleh banyak wang setiap tahun.

Le memberitahu penulis, semua ahli keluarganya akan berkumpul di rumah untuk makan dumpling dari waktu makan tengah hari sehingga tengah malam sambil main kad dan bersama-sama menonton program televisyen.

TRADISI DI BAHAGIAN TENGAH CHINA

Di Malaysia, satu daripada pantang larang Tahun Baru Cina ialah menyapu rumah pada hari pertama. Ini kerana orang Cina bimbang akan menyapu untung baik.

Bagaimanapun, masyarakat Cina di wilayah Hubei, bahagian tengah China tidak mengamalkan pantang larang ini.

“Sudah tentu kami menyapu rumah pada hari pertana Tahun Baru Cina.

“Mestilah sapu, ramai yang akan datang ke rumah, lantai mudah kotor,” kata Yang Jing yang berusia 32 tahun.

Sehingga 50 orang saudara-mara Yang akan berkunjung ke rumahnya pada perayaan Tahun Baru Cina.

“Pada petang Tahun Baru Cina, biasanya kami makan ikan, ‘spring roll’ dan lotus. Sudah tentunya wain juga dihidangkan,” kata beliau sambil menambah sejak tahun-tahun kebelakangan ini, wain ala-Barat disajikan berbanding wain tradisi.

“Hari ini semuanya ala-Barat. Malahan tidak ada lagi makan besar di rumah. Sebaliknya kami makan di restoran pada petang Tahun Baru Cina sehingga hari ketiga atau keempat,” katanya.

Bagaimanapun, masyarakat di Hubei masih mengamalkan tradisi seperti membakar mercun, menghiasi rumah dengan tanglung merah, main mahjong dan berkunjung ke kuil.

BAGI ANG POW

Mendapat Ang Pow atau wang dalam sampul merah dianggap antara yang paling dinanti-nantikan pada perayaan Tahun Baru Cina.

Bagi kanak-kanak Cina, Ang Pow ini seolah-olah idaman mendapat hadiah Krismas.

Bagi masyarakat Cina di Malaysia, Ang Pow biasanya diberi oleh pasangan yang sudah berkahwin kepada rakan yang masih bujang dan ahli keluarga mereka.

Pemberian Ang Pow ini sebagai simbol mendapat rahmat sementara ibu bapa pula akan memberi Ang Pow kepada anak mereka yang belum berkahwin.

Bagaimanapun, lain pula halnya di Beijing, ibu negara China. Di sini, orang dewasa yang sudah bekerja, sama ada yang berkahwin atau bujang, perlu memberi Ang Pow kepada generasi muda dalam keluarga mereka yang belum ada pendapatan.

“Ibu bapa kami tidak akan memberi kami Ang Pow selepas kami mula bekerja. Sebaliknya kami akan memberi mereka Ang Pow sebagai tanda sayang dan untuk mendapat restu mereka,” kata Zhang Zhe.

Menurut Zhang, seperti masyarakat Cina di wilayah lain, masyarakat di Beijing akan menikmati makanan seperti dumpling, kuih pulut dan ikan ketika menyambut Tahun Baru Cina.

“Biasanya, masyarakat tempatan akan berkunjung ke kuil pada hari besar itu,” tambah Zhang.

Pesta kuil adalah satu daripada kegiatan tahunan yang popular di China semasa perayaan Tahun Baru Cina.

Banyak pesta diadakan di mana terdapat beratus-ratus gerai menjual pelbagai jenis kudapan, makanan, kraftangan serta barangan antik.–BERNAMA

BACA INI JUGA: Budaya Pelik Perkahwinan Mayat Di China

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

4 comments

Berbeza rupanya cara TBC disambut di Malaysia dan di negara Cina. Cara orang di China beri Ang Pow sama macam orang Melayu beri duit raya sempenan Hari Raya Aidilfitri.

Agaknya bila diorang sampai kat malaysia jadi lupa diri, tamak dan sombong..

Macam melayu juga kan.. ada tradisi yg berbeza2 mengikut suku dan tempat.. :)

Oo berbeza rupanya,..macam2 adoo la ni hehe..lain tempat lain la adat resam ya..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon