Feb 16, 2015

Misteri Pembinaan Taman Coral Castle Yang Menakjubkan

Tidaklah begitu menghairankan jika kita mendengar lelaki membina sebuah rumah berseorangan. Tetapi bagaimana pula dengan cerita Ed Leedskalnin ini?

Coral-castle-mystery

Dia memilih untuk menggunakan bongkah batu yang bersaiz besar dan ada diantaranya seberat 30 tan untuk membina sebuah taman.

Seorang diri tanpa dibantu sesiapa dan tanpa sebarang jentera berat mahupun mesin berteknologi canggih. Selama bedekad menjadi misteri, bagaimana dia membinanya?

Coral Castle di Homestead, Florida adalah di antara struktur paling menakjubkan pernah dibina. Dengan teori pembinaannya yang menakjubkan, ia seringkali disamakan dengan monumen sejarah lain seperti Stonehenge, Kuil purba Greek dan juga piramid di Mesir.

Ada juga yang menganggap ia suatu keajaiban. Ia diukir, dikemaskan, disusun dan dibina oleh seorang lelaki, Edward Leedskalnin, seorang pendatang dari Latvian.

Bekerja seorang diri, Leedskalnin mengambil masa selama 20 tahun, dari tahun 1920 hingga 1940, dia membina taman ini yang pada asalnya dikenali sebagai 'Rock Gate Park' di bandar Florida.

Kisahnya bermula setelah dia ditinggalkan tunangnya atas alasan dia terlalu tua dan miskin untuk dikahwini.

Selepas beberapa tahun merantau sekitar Amerika dan Kanada, Leedskalnin menetap di Florida atas sebab kesihatan - dia menghidap penyakit batuk kering.

Pada tahun 1936, pembinaan taman 'Coral'nya dihentikan setelah tapak binaannya itu dicadangkan untuk pembangunan. Leedskalnin lantas memindahkan keseluruhan tamannya itu.

10 batu jauhnya dari tempat asal, ke Homestead, tempat dimana dia menyiapkan keseluruhan taman yang menjadi tarikan ribuan pelancong.

Bagaimana Leedskalnin menguruskan pembinaan ini seorang diri kekal menjadi misteri kerana, menariknya, tiada sesiapapun pernah melihat dia bekerja.

Coral-castle-mystery [2]

Agak perahsia, Ed Leedskalnin seringkali bekerja pada waktu malam dengan berpandukan cahaya pelita. Malah, dia juga turut membina dinding bagi mengasingkan ruang privasinya itu dengan dunia luar.

Tiada saksi yang benar-benar melihat bagaimana lelaki bertubuh kecil dan kurus ini mengalihkan dan menyusun semua blok batu besar tersebut.

Malahan, ketika dia mengalihkan keseluruhan tamannya itu ke Homestead, jirannya mendakwa melihat Ed Leedskalnin mengalihkan bongkah-bongkah batu itu menggunakan lori yang dipinjam, tapi tiada siapapun yang tahu bagaimana Leedskalnin mengangkat dan menurunkan bongkah-bongkah batu itu seorang diri.

Banyak versi pelik cerita dan teori tentang misteri pembinaan Coral Castle disampaikan. Memandangkan tiada sesiapapun yang membantah mana-mana versi ini, ia dianggap berkemungkinan betul.

Seorang jiran yang curiga pernah melihat bagaimana Ed Leedskalnin mengalihkan bongkah batu tersebut. Mereka menceritakan dia hanya meletakkan tangan pada bongkah batu tersebut kemudian dia menyanyi dan bongkah batu itu terangkat!

Menurut satu artikel dari majalah Fate, "Ada sekumpulan remaja mengintai Leedskalnin di suatu petang dan mereka melihat 'bongkah-bongkah batu itu terapung seperti belon hydrogen', namun tiada siapa pun yang mengendahkannya".

Frank Joseph, di dalam artikel majalah Fate, pernah menulis, "Penyiasat sains berpendapat Leedskalnin pernah mempelajari rahsia 'World grid', sejenis corak tenaga yang meliputi bumi.

Titik-titik tenaga bumi ini bertemu dan menjana kuasa yang tidak dapat dilihat manusia lain. Dan titik pertemuan tenaga itu ada disini, yang mana membolehkan Leedskalnin mengangkat dan mengalihkan bongkah-bongkah batu tersebut menggunakan kuasa dari planet lita yang tidak dapat kita lihat".

Sehingga kini tiada sesiapapun yang dapat merungkai bagaimana Leedskalnin mampu memanfaatkan tenaga ini dan tiada siapa dapat membuktikannya.

Coral-castle-mystery [4]

Menurut J. Cathie, seorang juruterbang National Airways Corp. New Zealand, "Pengukuran dari kedudukan Coral Castle pada tahap sifar dan 90 darjah garis bujur, melepasi khatulistiwa, menghasilkan garisan harmoni antara cahaya dan graviti.

Pemeriksaan akhir jarak di antara Coral Castle dan grid pole A di utara, merungkai tentang kedudukan taman ini yang ideal, membolehkan Leedskalnin mendirikan blok batu-batu besar tersebut dengan mudah.

Pengukuran dari semua titik utama memberikan harmoni geometri yang diperlukan untuk memanipulasikan kuasa anti-graviti". Cathie juga percaya bahawa grid tenaga menyebabkan kemunculan UFO kerap dilihat.

Beberapa teori lagi pernah dikemukakan dan semuanya berkaitan dengan tenaga magnetik dan kuasa graviti bumi. Namun ia hanya sekadar teori dan tiada siapa pun dapat membuktikan kebenarannya.

BACA INI JUGA: Misteri Manusia Diburu Petir Hingga Ke Kubur Sekalipun!

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

6 comments

Misteri.. bukan mudah nak buat berseorangan. Mungkin dia mendapat khidmat bantuan jin.. wallahualam...

Itulah penjelasan plg munasabah..

Pelik, macam manalah dia boleh angkat batu batu tu. Tapi kalau zaman firaun pun orang boleh angkat batu batu besar buat piramid tanpa guna kren, takkan beliau tak boleh ye tak?

Dari fakta terbaru, piramid dibuat dari tanah liat yg d oleh hingga jadi seperti batu.

Kisah2 misteri tu pasti sahaja direka utk menjadikan ia lebih menarik dan menjadi tarikan yg unik. Jika tidak....tiada apa yg istimewa sgt pun.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon