Monday, February 02, 2015

Haram Buat Binaan Batu Kekal Di Kubur - Mufti Pahang


“Hukum membina binaan kekal di tanah perkuburan, hukumnya haram,” tegas Mufti Pahang, Dr Abdul Rahman Osman ketika diminta mengulas mengenai tindakan sebahagian masyarakat Islam kini yang gemar membuat binaan konkrit kekal pada pusara ahli keluarga mereka.

Abdul Rahman
Dr Abdul Rahmanketika melawat perkiburan Sungai Puteri.

Beliau berkata, tanah perkuburan adalah tanah wakaf dan ia tidak boleh menjadi hak milik.

“Sekarang ni, ramai waris kepada pusara-pusara Islam buat binaan kekal seperti memasang konkrit yang siap dipasang batu marmar, kadang-kala siap dipasang pagar… itu tidak boleh.

Jika berlaku sedemikian, itu bermakna hak bahagian orang lain telah kita ambil. Sedangkan, tanah kubur adalah tanah wakaf. Maka, haram hukumnya di dalam Islam.

“Tetapi, jika waris hendak buat binaan kekal sedemikian ia boleh dilakukan, dengan syarat jenazah berkenaan dikebumikan di tanah milik sendiri.

Tetapi, jenazah umat Islam lebih baik dikebumikan di tanah perkuburan iaitu di tempat yang ramai,” jelasnya ketika ditemui di majlis meletakkan papan tanda petunjuk arah kiblat di Tanah Perkuburan Islam Sungai Puteri, di sini yang turut dihadiri Adun Tioman, Datuk Mohd Johari Hussain dan Kadi Daerah Rompin, Adnan Mamat.

Menyentuh mengenai keadaan beberapa pusara di tanah perkuburan tersebut yang dilihat turut dibina binaan kekal oleh pihak waris, Abdul Rahman berkata, pusara-pusara lama sedemikian tidak perlu dipecahkan untuk diganti semula dengan yang baharu.

“Pusara-pusara lama di sini yang telah dibuat binaan kekal tidak mengapa… cuma kini kita akan fokus pada kubur-kubur baharu supaya pihak waris tidak membuat binaan kekal.

"Waris kepada pusara lama di sini mungkin tidak tahu mengenai hal ini sebelum ini.

Sehubungan itu, ia tidak mengapa…” jelasnya.

Dr MAZA Dilantik Mufti Perlis Sekali Lagi

Dr Mohd Asri

Sementara itu, tokoh Islam dan bekas Mutfi Negeri Perlis Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dikhabarkan akan kembali dilantik ke jawatan berkenaan sekali lagi esok (hari ini) selepas enam tahun.

Dr Mohd Asri akan mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Dr Juanda Jaya yang mengakhiri tempoh perkhidmatannya hujung tahun lepas.

Sebelum ini, beliau pernah berkhidmat sebagai Mufti Perlis dari tahun 2006 hingga 2008.

Dengan pelantikan ini, Dr Mohd Asri akan menjadi satu-satunya mufti yang dilantik dua kali ke jawatan yang sama.

Laman web The Star memetik sumber dari Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata pelantikan akan dibuat secara rasmi hari ini dan beliau akan mula bertugas pada esok.

Difahamkan Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail memperkenan pelantikan beliau.

Dr Asri atau lebih dikenali sebagai Dr MAZA di laman media sosial dikenali sebagai seorang yang lantang jika memberi pendapat atau reaksi beliau kepada beberapa isu.

Pada tahun 2006, Dr Mohd Asri dilantik sebagai Mufti Perlis ketika sedang berkhidmat sebagai seorang pensyarah di Universiti Sains Malaysia, Mufti termuda untuk memegang jawatan sebagai mufti.

Beliau merupakan lulusan Ijazah Sarjana Muda, University Of Jordan dan pemegang Ijazah Doktor Falsafah (PHD) dari University Of Wales.

Dr Mohd Asri dikenali sebagai pakar dalam ilmu Hadith dan Fiqh.

Sumber: SinarOnline/Mynewshub.cc

2 comments

  1. kdg org kita ni masih tak tau pe yang patut dengan tak patut dilakukan kerana kurangnya ilmu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walhal Malaysia adalah sebuah negara Islam yang ramai ulama dan ustaz ustazah yang boleh dirujuk..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon