Jan 31, 2015

Penjenayah Terkenal Yang Kekal Misteri

Banyak perkara yang berlaku di seluruh dunia kadangkala mengundang misteri, tambahan lagi apabila ia tak mampu diselesaikan. Ia tergantung begitu sahaja sejak dahulu sehingga kini. Yang ada hanya teori dan seribu satu andaian.

The Zodiac Killer

The Zodiac Killer

Si pembunuh Zodiac aktif di Northern California selama sepuluh bulan pada akhir 1960an. Dia telah membunuh sekurang-kurangnya lima orang dan mencederakan dua orang lagi.

Dia melakukan dua pembunuhan pertama menggunakan pistol di sempadan Benecia. Dalam kejadian kedua di Vallejo, dia berusaha untuk membunuh dua orang lagi tetapi salah seorang telah terselamat walaupun telah ditembak dikepala dan leher.

Setelah 40 minit, polis menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki yang mengaku sebagai pembunuh mereka. Dia juga mengaku membunuh dua mangsa sebelumnya.

Dalam masa sebulan, tiga pucuk surat yang dikirim kepada sebuah akhbar di California berisi pengakuan bahawa pembunuh misteri itu akan mendedahkan namanya.

Beginilah antara lain kandungan surat itu;

""Saya telah membunuh ORANG kerana suka. Membunuh adalah satu kegiatan yang menyenangkan. Ia seperti satu permainan, memberikan pengalaman yang menyenangkan lebih daripada anda bersama seorang wanita".

Arthur Leigh Allen adalah suspek utama, namun semua bukti yang ada tidak dapat mengaitkannya.

Sehingga ke hari ini kes pembunuhan Zodiac tidak dapat diselesaikan.

Jack The Ripper

Jack The Ripper

Pada pertengahan 1888, heboh dengan serangkaian pembunuhan di sekitar timur London, terutamanya di daerah Whitechapel.

Nama Jack The Ripper diambil dari surat yang dikirim kepada sebuah akhbar ketika itu oleh seseorang yang mengaku sebagai pembunuh.

Golongan pelacur yang menjadi mangsa korban biasanya ditemui dalam keadaan yang mengerikan, dengan leher disembelih dan tubuh yang dimutilasi.

Dalam beberapa kejadian, mayat ditemui hanya beberapa minit setelah Ripper meninggalkan tempat kejadian. Polis mempunyai ramai suspek tetapi tidak pernah menemui bukti yang mencukupi untuk melakukan tangkapan.

Masa berlalu dan muncul beberapa spekulasi bahawa Albert Victor adalah pembunuh sebenar. Namun, tiada siapa yang benar-benar pasti dan yakin siapa pembunuh sebenarnya. Semua spekulasi dan andaian semata-mata.

Sehingga ke hari ini tidak ada seorang pun yang tahu identiti Jack The Ripper yang sebenarnya.

D.B Cooper

D.B Cooper

DB Cooper @ Dan Cooper adalah nama samaran yang diberikan kepada seorang perampas kapal terbang terkenal pada 24 November 1971.

Setelah menerima pembayaran wang tebusan sebanyak $200,000, dia terjun dari sebuah Boeing 727 yang sedang terbang di atas Pacifik Northwest, satu lokasi yang terletak di Cascades Selatan.

Dikatakan keadaan cuaca pada ketika itu sangat buruk dan tidak mungkin sesiapa pun selamat jika terjun dalam keadaan itu.

Sejak itu Cooper tidak pernah muncul lagi. Tidak diketahui adakah dia selamat selepas terjun dari kapal tersebut.

Pada tahun 1980, dilaporkan seorang kanak-kanak berusia lapan tahun telah menemui wang bernilai $5,800 dalam keadaan basah. Wang pecahan $20 itu terdampar di tepi Sungai Columbia.

Cooper terjun dari pesawat Boeing 727 dengan menggunakan payung terjun dan sehingga ke hari ini tidak diketahui adakah dia selamat ataupun tidak.

-Sentiasapanas.com

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

3 comments

Misteri yang brlaku agak menakutkan,..,pembunuh tersebut begitu kejam sekali

Sememangnya misteri yang tidak mampu diselesaikan..

mmg betul2 misteri ni...hihiihi

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon