Sunday, December 28, 2014

#StayStrongAirAsia #QZ8501


Penerbangan Malaysia (MAS) hari ini menyatakan sokongan mereka atas kehilangan pesawat QZ8501.

#StayStrongAirAsia

Di laman Facebooknya, MAS memuatkan gambar yang berlatar belakangkan warna kelabu yang bertulis “Stay Strong AirAsia”.

Selain itu, MAS juga turut memuatkan kata-kata: “Ingatan dan doa kami bersama sahabat handai dan sanak saudara mereka yang berada dalam QZ8501”.

#StayStrongAirAsia [2]

Pesawat AirAsia QZ8501 berlepas dari Surabaya pada jam 5.20 pagi dan sepatutnya mendarat di Singapura pada jam 8.30 pagi waktu tempatan dilaporkan terputus hubungan dengan menara kawalan Jakarta pada 7.24 pagi waktu tempatan. -Awani

Kronologi kehilangan pesawat AirAsia QZ8501

Kementerian Pengangkutan Indonesia mengeluarkan kenyataan mengenai kronologi kehilangan pesawat AirAsia QZ8501 dalam sidang akhbar di pejabat Pihak Berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta di sini hari ini, lapor Kompas.com.

Pesawat dengan muatan 155 penumpang itu dipercayai jatuh di perairan Tanjung Pandang dan Pontianak.

Berikut kronologi kehilangan pesawat AirAsia QZ8501 seperti yang dinyatakan Pengarah Perhubungan Udara, Djoko Murjatmodjo:

–05.36: Pesawat berlepas dari Surabaya menuju Singapura dengan ketinggian 32,000 kaki. Pesawat dilaporkan mengikuti jalur biasa Surabaya- Singapura, M635.

–06.12: Pesawat berhubung kali terakhir dengan menara Kawalan Trafik Udara (ATC) Jakarta pukul 06.12. Dalam perhubungan itu, pilot meminta menghindar ke arah kiri dan meminta izin untuk naik ke ketinggian 38,000 kaki. Permintaan pilot disetujui oleh pihak ATC.

–06.16: Pesawat masih ada di layar radar

–06.17: Pesawat hanya tinggal signal dalam radar ATC

–06.18: Pesawat hilang dari radar. Yang ada, di radar tinggal data jadual terbang. Sepatutnya, di dalam radar ada data lain yakni realisasi terbang namun data itu hilang.

–07.08: Pesawat dinyatakan INCERFA, yakni tahap awal hilangnya komunikasi. Pihak Ketua Pengarah Perhubungan melakukan komunikasi ke Badan Mencari dan Menyelamat Nasional (Basarnas).

–07.28: Pesawat dinyatakan ALERFA, tahap berikut dalam menyatakan pesawat hilang kontak

–07.55: pesawat dinyatakan DETRESFA atau rasmi hilang. “Lokasi hilang komunikasi yakni antara Tanjung Pandang dan Pontianak agak ke selatan. Basarnas masih mencari posisinya itu,” kata Djoko.

Pesawat AirAsia ini membawa 155 orang penumpang yang terdiri daripada 138 orang dewasa, 16 kanak-kanak dan seorang bayi. Pesawat juga membawa dua orang juruterbang dan empat krew.

Juruterbang bertugas ialah Kapten Irianto dan pegawai penerbangan, Remi Emmanuel Plesel. –Kompas.com

155 Nama Penumpang QZ8501, 23 Orang Tidak Daftar Masuk

Senarai penumpang yang diperolehi daripada Kementerian Perhubungan Indonesia, terdapat 155 penumpang dalam penerbangan pesawat itu namun 23 penumpang yang lain membatalkan perjalanan mereka.

Senarai penumpang pesawat itu yang dikeluarkan pada pukul 9.39 pagi menunjukkan ada 155 orang penumpang mendaftar masuk untuk penerbangan itu dengan 68 orang wanita, 70 orang lelaki, 16 kanak-kanak dan seorang bayi.

Terdapat juga beberapa keluarga yang menaiki penerbangan itu bersama-sama.

Bagaimanapun, dari senarai itu dilaporkan ada 23 orang penumpang tidak mendaftar masuk, atau tidak hadir padahal mereka sudah membeli tiket, mereka ialah empat kanak-kanak, lapan wanita dan 11 orang lelaki.

Difahamkan ada tiga orang bayi tidak mendaftar masuk.

Pesawat jenis Airbus A320-200 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda pada pukul 5.35 pagi waktu Indonesia dan dijangka tiba di Singapura pada pukul 8.30 pagi. -Mynewshub.cc

-SENTIASAPANAS.COM

5 comments

  1. Assalammualaikum.. SP,

    semoga pesawat yang hilang .. dijumpai dalam keadaan selamat.. Amin.

    mselim3

    ReplyDelete
  2. Moga segalanya selamat belaka untuk pesawat Qz8501

    ReplyDelete
  3. semoga keluarga korban yang ditinggalkan diberi kesabaran yang berlebih amin ..

    ReplyDelete
  4. Semoga segala urusan dipermudahkan...aamiin

    ReplyDelete
  5. Semoga dipermudahkan segala usaha pencarian & mudah2an dapat ditemukan segera... aamiin.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon