Friday, November 07, 2014

Menyembah Dewa, Asal Usul Sambutan Happy Birthday!


Paganism! Pernah dengar perkataan ini? Ia bukan jenama kasut, jauh sekali jenama baju. Juga bukan nama sejenis bakteria, mahupun penyakit. Bukan!

Happy Birthday

Paganism merupakan satu amalan spiritual yang pernah diamalkan oleh rakyat yang pernah diamalkan oleh rakyat Mesir Kuno, Greece, Rom dan Parsi sebelum kedatangan Kristian.

Sebagai contoh, Firaun zaman dulu dianggap sebagai dewa. Bagi rakyat, penting untuk mereka meraikan hari kelahiran Dewa. Maka, setiap tahun, akan diadakan upacara menyambut kelahiran Firaun.

Bagi bangsa Yunani pula, mereka akan mempersembahkan hidangan ke kuil untuk dewi bulan mereka, Artemis. Hidangan itu adalah kuih berbentuk bulat yang menggambarkan bulan purnama dan dihiasi lilin diatasnya agar ia terang, bersinar laksana bulan.

Mereka menyambut perayaan hari lahir 'Tuhan-tuhan'. Begitu juga raja atau pemerintah yang dianggap ada kaitan dengan para dewa.

Salah satu tujuan menyimpan rekod tarikh lahir adalah kerana pada waktu itu, ilmu nujum (horoskop) sangat dipercayai oleh penduduk tempatan.

Tidak hairanlah sewaktu awal kewujudan kaum Nasrani dan Yahudi, kedua-dua kaum ini menolak perayaan hari lahir kerana ia dikatakan meniru ajaran agama Paganism.

Kita lihat dari sudut lain pula. Sambutan hari lahir berleluasa di Eropah kerana pengaruh amalan MITHRAS yang berasal dari Parsi.

Amalan yang berasal dari Parsi ini disebarkan oleh tentera Rom diseluruh empayar sewaktu pemerintahan Rom.

Walaupun kerajaan Rom dan Parsi saling bermusuhan, tentera Rom telah terpengaruh dengan ajaran Mithras. Dan apabila kerajaan Rom dan rakyatnya menganut agama Kristian, sedikit sebanyak fahaman Mithras diserap ke dalam ajaran Kristian.

Masih tidak faham?

Bahasa mudahnya begini, budaya sambutan hari lahir ini bermula daripada fahaman paganism. Mudah bukan?

Jadi, tarikh lahir anda sudah tiba?

Kalau begitu, happy birthday!

BACA INI JUGA: Asal-usul Simbol Lelaki Dan Wanita Dalam Dunia Sains

-SENTIASAPANAS.COM

4 comments

  1. nah lohh kalo kita selaku muslim merayakan hari ultah gimana hukumnya tuh gan ?

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg bagus utk kita semua ketahui.. thanks sharing SP.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon