Monday, November 17, 2014

Di Sebalik Tabir Romantis Kota Venice


Tidak payahlah diceritakan lagi tentang betapa romantisnya Venice, semua orang tahu.

Venice, Italy

Kocakan ombak laut, riak air di terusan yang kemilau berkaca, gondola mudik menghilir dan rumah-rumah lama yang berwarna-warni di tebingnya tidak dapat diungkapkan keindahannya dengan kata-kata.

Namun, ada 10 fakta yang perlu anda tahu di belakang tabir romantis bandar Venice. Sebahagian besarnya akan membuatkan anda terkejut.

1. Dari segi sejarah, Venice wujud pada abad ke-6 sebelum masihi apabila pekan Venoto dijajah oleh orang-orang Euganei dan Veneti. Masyarakat Veneti inilah yang akhirnya menjadi teras warga Venice. Bagaimanapun, Venice secara rasminya diasaskan pada 25 Mac 421 SM sempena hari lahir St. Mark, ketua paderi yang dianggap penaung bandar tersebut.

2. Pada 726 Masihi, Republik Venice diwujudkan dengan Pauluccio Anafesto dilantik sebagai Doge. Bagaimanapun, kuasa Doge terhad. Dia dilarang bercakap dengan orang asing tanpa ditemani sesiapa, tidak boleh menulis surat kepada isterinya dan hanya boleh menerima hadiah berupa air mawar, herba, bunga serta balsam. Pada hari pertabalannya, Doge Anafesto mengumumkan supaya mata, otak dan isi perutnya dikorek apabila dia mati kelak.

3. Venice yang menghadap Laut Adriatik mempunyai 177 terusan dan 400 jambatan menghubungkan 118 pulau. Terusan utamanya ialah Grand Canal. Ia membelah Venice kepada dua, de ultra (menyeberangi air) dan de citra (sebelah sini).

4. Mercu tanda Grand Canal ialah gereja Santa Maria Della Salute yang seakan-akan terapung di permukaan air. Terletak di pintu masuk Grand Canal, gereja itu mengambil masa selama 57 tahun untuk disiapkan dengan menggunakan lebih sejuta cerucuk kayu. Ia dibina sebagai tanda terima kasih kepada tuhan kerana mengakhiri wabak penyakit berjangkit yang meragut lebih 50,000 nyawa penduduk Venice pada 1630. Jangkitan wabak pernah menyerang Venice pada 1348 menyebabkan separuh penduduknya mati.

5. Gondola adalah alat pengangkutan untuk menyusuri segenap pelosok terusan. Tapi tahukah anda, sekarang hanya terdapat kira-kira 400 buah gondola berbanding lebih 10,000 buah beberapa puluh tahun lalu.

6. Di salah satu daripada 177 terusan, terdapat sebuah jambatan yang dipanggil Bridge of Sighs (Jambatan Rintihan) yang menghubungkan Palazzo Ducale (Istana Doge) dengan Prigoni Nuovo, penjara yang dibina pada abad ke-16. Suatu ketika dahulu, banduan akan dibawa menyeberangi jambatan tersebut menuju ke bilik siasatan atau ke pejabat hakim bagi mengetahui nasib masing-masing. Ketika melintasinya, mereka diberi peluang menikmati hembusan angin yang nyaman dan memandang kocakan air yang berkaca di bawahnya. Itulah 'hadiah' terakhir sebelum dijatuhi hukuman. Asalnya jambatan itu dipanggil Bridge of Death (Jambatan Maut), tetapi atas permintaan banduan dan penumpang-penumpang gondola, namanya ditukar supaya lebih romantik dan tidak menggerunkan sesiapa.

Bridge of Sighs
Bridge of Sighs, laluan terakhir banduan sebelum dijatuhi hukuman mati.

7. Terdapat banyak lapang siar di Venice, salah satunya Piazzetta San. Apa yang menariknya lapang siar ini? Begini, Venice dinaungi dua paderi agung yang dilambangkan oleh dua batang tiang. Tiang yang puncaknya dihiasi ukiran patung singa bersayap mewakili St. Mark, manakala yang satu lagi mewakili St. Todaro. Dahulu, medan ini menjadi tempat pemerintah menjatuhkan hukuman pancung atau gantung sampai mati terhadap penjenayah. Ia dilakukan di titik tengah antara dua batang tiang tersebut. Sehingga sekarang masih ramai penduduk Venice yang tidak berani melintasi kawasan itu, bimbang ditimpa malapetaka yang boleh membawa maut.

8. Companile adalah sebuah menara setinggi 99 meter. Ia mempunyai lima biji loceng yang tidak tentu hala; kadangkala berbunyi selang setengah jam, kadang-kadang apabila jarum panjang menunjuk angka 12, tapi selalunya tidak berbunyi langsung. Kalau berbunyi pun, kelima-lima loceng itu berdenting lintang-pukang selama kira-kira 10 minit. Menara asal dibina pada abad ke-16 tetapi tumbang pada 14 Julai 1902. Nasib baik tidak menimpa sesiapa, kalu tidak pasti ada nyawa melayang. Companile yang ada sekarang dibina pada 1903-1912.

9. Venice selalu dilanda banjir. Apabila laut pasang (agua alta), air melimpah hingga menenggelami lapang siar sedalam setngah meter. Banjir paling buruk berlaku pada tahun 1966, sedalam dua meter.

10. Keromantisan Venice rupa-rupanya membahayakan nyawa. Cukup ramai orang membunuh diri di bandar tersebut. Fenomena ini dipanggil Sindrom Venice iaitu pelancong melihat terusan di Venice sebagai tempat paling baik untuk menamatkan riwayat masing-masing. Psikologis Amerika Syarikat, Diana Stainer dalam kajiannya mendapati tidak kurang 25 orang pelancong dari Perancis, Britain, Jerman, Sepanyol dan Amerika Syarikat cuba membunuh diri di bandar itu. Bagaimanapun kebanyakan mereka mati dihospital. Kata Diana, mereka terdorong untuk membunuh diri kerana pemandangan Venice membangkitkan perasaan sayu, murung dan putus asa.

BACA INI JUGA: 8 Panorama Alam Yang Sangat Menakjubkan

-Sentiasapanas.com

17 comments

  1. menarik tempat nie...memang sesuai untuk pergi berbulan madu..hik hik hik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada budget lebih mungkin ini antara lokasi terbaik untuk berbulan madu..:)

      Delete
  2. tempat kelahiran saya itu bang serius :D #di mimpi tapi :v

    ReplyDelete
  3. teringin juga nak ziarah kota venice ini

    ReplyDelete
  4. D other side of venice... :) tapi apa pun cerita disebaliknya... tetap teringin utk kesana... :D

    ReplyDelete
  5. Pasangan yang bercinta pasti ramai yang ingin ke sana.
    Banyak juga movie yang dilakokan di sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sememangnya impian hampir setiap pasangan..:)

      Delete
  6. kalau memang jodoh itu semua tak kemana hehe... ya kalau ada jodoh pasti boleh kesana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada rezeki pasti akan memijak bumi Venice juga kan CP..;)

      Delete
  7. Mungkin mereka yg kecewa merasakan bahawa venice tu ibarat syurga yg sesuai utk mereka bunuh diri agaknya.. wallahualam. Thanks sharing SP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah apabila kejahilan menguasai diri kan KK..

      Delete
  8. Dah pg sana.. Normal jer pun.. Nothing special kalau org puteh ckp... Byk pick pocket jer pun.. Pastu make sure ready la 30 euro seriap hari utk makan n mnum. Senang nak cari makanan halal sebb byk bangla2 n pak Arab business kat sana. N beg2 kulit dkt sana murah ahh compare dkt ngara kite.

    ReplyDelete
  9. Hanya melihat keindahan Venice di gambar dan di TV... Mungkin xde kesempatan utk kesana.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon