Thursday, November 06, 2014

Adakah Komplot 'Men In Black' Benar-benar Wujud?


Jika bercakap tentang 'Men In Black' atau MIB, apa yang menerjah otak rata-rata dari kita adalah filem Hollywood yang diterajui pelakon Tommy Lee Jones dan Will Smith.

Men In Black

Tahukah anda, beberapa dekad sebelum filem fiksyen ini digarap, cerita 'Men In Black' sememangnya sudah hangat diperkatakan di Amerika. Apa ceritanya?

Cerita-cerita mengenai 'Men In Black' ini paling hangat diperkatakan pada sekitar tahun 1950 dan 1960. Sekitar tahun itu, seorang wartawan yang tinggal di Pinewood, West Virginia, Amerika Syarikat mendakwa dia telah dikunjungi beberapa orang lelaki, dipercayai ejen MIB.

Wartawan itu yang sebelumnya pernah menghantar artikel mengenai kewujudan 'Men In Black' di West Virginia telah diugut dan digertak oleh ejen-ejen tersebut. Wartawan itu turut diarah supaya berhenti menulis apa juga artikel berkisarkan kewujudan 'Men In Black'.

Sesetengah pihak berpendapat, agensi atau pertubuhan misteri yang digelar MIB ini sememangnya beroperasi di West Virginia untuk mengkaji kewujudan Mothman yang menggemparkan West Virginia sekitar 1960.

Laporan paling popular mengenai kewujudan 'Men In Black' terjadi sekitar tahun 1976 dimana seorang pengkaji UFO, Dr. Herbert Hopkins mendakwa dia telah didatangi beberapa orang berpakaian serba hitam menyoal siasat beliau. (http://www.huffingtonpost.com/2012/05/23/men-in-black-inspired-ufos-government-agents_n_1536996.html)

Kejadian ini berlaku beberapa minit setelah Dr. Hopkins menamatkan perbualan telefonnya dengan seseorang yang mengaku dirinya sebagai Naib Presiden New Jersey UFO Research Organization yang mana perbincangan telefon mereka berkisar tentang fenomena makhluk asing.

Sepanjang disoal-siasat, Dr. Hopkins menyedari banyak kejanggalan pada 'tetamu-tetamunya' itu. Bukan sahaja penampilan, tindak-tanduk serta tutur bicara mereka agak janggal dari kelakuan manusia biasa.

'Men In Black'dalam 'American Popular Culture' dan 'UFO Conspiracy Theories' merujuk kepada lelaki bersuit hitam yang mendakwa diri mereka ejen kerajaan yang mana tugas mereka ialah mengugut serta menggangu saksi-saksi fenomen berkenaan 'Makhluk Asing' supaya mereka mendiamkan diri.

Men In Black Top Secret

Beberapa teori menyatakan bahawa ejen-ejen MIB bukanlah manusia biasa, mereka ini adalah hybrid manusia alien yang ditugaskan untuk menutup bukti-bukti campurtangan makhluk asing di bumi.

Ada juga teori menyatakan mereka ini sememangnya Alien yang menyamar sebagai 'Ejen Kerajaan'.

Fizikal mereka juga dikatakan sedikit berbeza dimana dikatakan jari-jari mereka lebih panjang dan mata mereka sepet atau lebih besar dari manusia normal.

Itu menjawab persoalan mengapa mereka akan tampil dengan memakai kacamata hitam.

Banyak lai cerita dan dakwaan mengenai kunjungan MIB pernah dilaporkan. Ia juga pernah menjadi satu isu yang hangat satu ketika duhulu.

Bagi kita yang disogok dengan 'MIB' yang ejen-ejennya agak sengal-sengal buih dalam bentuk filem, kelakar rasanya nak percaya MIB ni wujud.

BACA INI JUGA: Misteri Mexico Baby Alien

-SENTIASAPANAS.COM

8 comments

  1. kadang-kadang layan juga cerita ni bila ada dalam TV.

    ReplyDelete
  2. entah nak percaya atau tidak. tapi sudah pasti bumi ini dihuni oleh makhluk lain juga

    ReplyDelete
  3. Filem cereka... layan jer laa... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik idah, jangan percaya sangat dengan KK tau.. nanti kena pancaran cahaya sakti..haha

      Delete
  4. Secara jujur SP... saya sebenarnya adalah salah seorang agen MIB cawangan Malaysia hoho.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru tau ni KK. Jadi, bila alien nak serang bumi..hehe

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon