Oct 29, 2014

5 Aplikasi Wajib Ketika Melancong

Penggunaan telefon pintar yang semakin meluas membuatkan ramai pakar membangunkan aplikasi pintar untuk memudahkan pelancongan dan dalam entri kali ini, anda akan didedahkan dengan 5 aplikasi percuma smartphone untuk menjadikan percutian anda lebih mudah dan selamat.

5 Aplikasi Wajib Ketika Melancong

Senarai lengkap 5 Aplikasi Wajib Ketika Bercuti ini disediakan oleh PricePanda, yang menyediakan perkhidmatan perbandingan harga yang membantu anda mendapatkan tawaran terbaik di Malaysia.

Semua aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma bagi pengguna Android dan iTunes.

1. Google Maps

Perkara paling dikhuatiri oleh seorang pelancong adalah sesat. Betul kan? Jadi kita sememangnya perlukan aplikasi Google Maps untuk membantu dalam menunjukkan arah yang paling dekat, mudah dan tepat untuk menuju ke sesuatu destinasi.

Selain itu, ianya juga memberikan maklumat perjalanan menggunakan pengangkutan awam dan paling penting sekali Google Maps boleh digunakan walau dimanapun anda berada.

2. Uber

Uber adalah pemandu peribadi yang boleh memberikan servis di 30 buah negara dan 130 bandar-bandar utama.

Aplikasi ini paling sesuai buat anda sekiranya anda tidak mahu membuang masa beratur untuk mendapatkan teksi terutamanya di kawasan yang sibuk seperti di lapangan terbang.

Dengan Uber, anda hanya perlu membuat tempahan dan beberapa minit kemudian pemandu peribadi akan tiba untuk mengambil anda dan membawa anda ke tempat yang ingin dituju.

3. XE Currency

Jika anda seorang pelancong yang suka berbelanja, menggunakan aplikasi XE Currency ini akan memudahkan anda untuk menukar nilai matawang kepada apa-apa nilai matawang yang ada didunia. Dengan ini, anda tidak akan keliru lagi dan dapat merancang kewangan dengan lebih baik.

4. LateRooms

Terlupa nak tempah bilik hotel? Ataupun anda mengubah rancangan di saat-saat akhir? Jangan risau, anda masih boleh mendapatkan senarai bilik-bilik hotel yang masih kosong berhampiran anda dengan aplikasi LateRooms ini.

Ianya menggunakan GPS untuk mengesan lokasi terkini anda dan memadankan dengan destinasi hotel paling hampir dengan anda.

5. Wikitude

Pernahkah anda merasakan alangkah seronoknya sekiranya semasa berada di negara asing, anda juga dapat mengetahui sedikit latar belakang serta sejarah mengenai tempat tersebut?

Dengan menggunakan aplikasi Wikitude, anda hanya perlu menangkap gambar dan segala maklumat mengenai tempat bersejarah tersebut akan terpapar di skrin telefon pintar anda. Best kan?

Ianya adalah hasil kerjasama anda aplikasi wikitude dan juga Yelp dan Trip Advisor.

Aplikasi ini mampu memberikan maklumat mengenai banyak lokasi menarik termasuklah restoran-restoran, kedai kopi, bangunan bersejarah dan macam-macam lagi.

BACA INI JUGA: Cara Download Video Di Youtube Tanpa Software

Sumber: Azri.my

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

5 comments

Bagus ni. Memang menjadi keperlua semua ni jika nak mudah melancong kan.

Google Maps & XE currency tu memang selalu kita perlukan...Tak sah kalau tak ada ni...

Setakat ni google maps tu masih ramai yg guna kan?

rasanya google map masih releven utk suatu jangka masa yg panjang..

Wah... nak install la laterooms tu.. :D

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon