Sep 14, 2014

Apa Itu Google Panda Dan Google Penguin?

Apa Itu Google Panda Dan Google Penguin? Bagi mereka yang sering menggunakan Google, mungkin kita akan menyedari perbezaan dari hasil pencarian Google yang semakin relevan berbanding dahulu.

Apa itu Google Panda Dan Google Penguin

Dulu, hasil pencarian Google di halaman pertama mungkin diisi dengan website atau blog yang kandungannya tidak sesuai dengan carian kita. Biasanya terdapat iklan atau kita asyik berputar-putar di halaman yang sama.

Dengan update Google, hasil pencarian Google menjadi lebih relevan dan kita tidak lagi membuang masa ketika mencari informasi melalui Google.

Sebagai seorang blogger, kita perlu mengetahui dua istilah ini sebagai pengetahuan asas dalam berblogging. Rasanya, telah tiba masa untuk kita fahami sedikit apa yang dimaksudkan dengan Google Panda dan Google Penguin.

Apa itu Google Panda?

Alogaritma Google Panda dicipta untuk menonjolkan blog-blog yang berkualiti, tidak ada copy-paste dan original. Biasanya, blog dan web yang dikenakan penalti oleh Google Panda adalah blog dan web yang melakukan 100% copy paste dan autoblog.

Update algoritma Google Panda bertujuan untuk memberikan hasil carian yang lebih baik kepada pengguna Google, supaya kandungan yang ada di halaman pertama relevan dengan apa yang dicari.

Laman web yang mempunyai banyak iklan atau laman web yang mempunyai kandungan yang berkualiti rendah telah menyaksikan penurunan yang mendadak dalam ranking.

Jadi kekuatan Google Panda lebih berfokus kepada entri yang berkualiti.

Apa Itu Google Penguin?

Kemas kini algorithm Google Penguin daripada Google telah memberikan tamparan hebat kepada pakar SEO dan blogger, sejak dilancarkan pada bulan April 2012.

Idea asas yang dibangunkan cukup mudah iaitu untuk menghalang dan mengurangkan kedudukan laman web yang melanggar garis panduan Google Webmaster yang telah ditetapkan oleh pihak Google di search engine.

Google Penguin bertujuan untuk mendenda atau menghapuskan blog yang menerapkan Black Hat SEO, dll.

Pendek kata, Google Penguin lebih fokus kepada hasil pencarian.

Apa itu Black Hat SEO?

Keyword Stuffing. Teknik ini adalah dengan menempatkan suatu keyword (kata kunci) yang sangat banyak di sebuah artikel yang dibuat dengan tujuan untuk mendapatkan posisi pertama untuk kata kunci tersebut.

Doorway Pages. Cara ini ialah dengan menempatkan keyword pada sebuah halaman website yang sama seperti yang kita cari di Google kemudian melakukan redirect (pengalihan) ke laman web tertentu. Contohnya, kita mencari keyword “sentiasa panas”, kemudian web atau blog yang kita klik akan mengalihkan (redirect) kita ke web atau blog yang lain.

Cloacking. Teknik yang mampu memanipulasi bot Google dengan memberikan deskripsi yang relevan di mesin pencari Google. Tetapi ketika mengklik website atau blog tersebut, isi kandungannya jauh berbeza dari apa yang dideskripsikan oleh hasil carian di Google.

Cara Mengetahui Blog Di Hukum Google Penguin

Salah satu petunjuk jelas anda terkena Google Penguin ialah perubahan statistik pengunjung yang menurun sangat signifikan serta mengalami kehilangan index dalam entri anda.

Cara Menghindari Google Pinguin

Untuk menghindari hukuman Google Penguin;
  • Jangan membuat halaman dengan keyword yang tidak relevan.
  • Jangan membuat link atau teks tersembunyi.
  • Jangan membuat halaman yang mengandungi phishing, virus, trojan ataupun malware.
  • Tulis entri yang berkualiti, keyword berhemah, tiada spam dan jangan copy paste 100%.

Jadi, Google Panda dan Google Penguin adalah alogaritma yang menyempurnakan hasil pencarian di mesin carian Google.

Berhati-hatilah dengan kandungan blog anda. Selamat membaca..

BACA INI JUGA: High PR Submission Site LIST For SEO

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

10 comments

Bagus sebenarnya bila google buat mcm ni sbb mengutamakan content yg baik. Cuma kena berhati2lah bila menulis entri, jngn smpi terjebak bnyk sgt keyword jadi mcm spam pulak. Tak pasal2 kena ban.. :D

Ada buruknya tapi mungkin lebih banyak kebaikannya kan..

huhu.. susah juga nak memahaminya nie,...

Baru paham apa tu google panda & panguin

Bagi blog yg mengejar ranking kena la berhati-hati..

Encik google memang suka putar-putar. terlalu banyak rahsia sebenarnya.

ooo terima kasih atas info terbaik ni

oh jadi begitu ya, yang dinamakan google panda. wah harus hati" nih

Kebetulan blog saya kayaknya juga sedang terkena google panda.. Yang tadinya visitor 5ribuan sekarang hanya 300an apalagi alexa yang dulu 1jt sekarang 18jtan emang sedih... malah curhat hehe... Jangan lupa untuk berkunjung kembali ya ini blog saya : Trik Internet Gratis.

Banyak blog yang kena delete penangan kungfu panda ni..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon