Wednesday, August 13, 2014

Hospital Bersalin Paling Sibuk Di Dunia!


Tangisan bayi silih berganti mengisi ruang wad di Hospital Memorial Dr. Jose Fabella, Filipina. Hospital bersalin yang terletak di Santa Cruz, Manila ini adalah hospital bersalin paling sibuk di dunia kerana secara purata, seramai 100 orang bayi dilahirkan dalam masa 24 jam.

Hospital Bersalin

Setiap hari, hampir 300 wanita tiba di hospital tersebut untuk membuat pemeriksaan kandungan mereka dan juga melahirkan anak.

Disebabkan terlalu ramai pesakit, keadaan di sini menjadi terlalu sibuk. Bayangkan, disini cuma ada 100 buah katil dengan ruang yang terhad. Jadi, empat hingga lima orang wanita yang sarat terpaksa menunggu giliran untuk berkongsi katil untuk melahirkan bayi.

Jika perkara begini berlaku, jururawat pasti menjadi kelam kabut menyiapkan peralatannya untuk menyambut kelahiran lain selepas baru menyambut kelahiran.

Ana Apruebo, seorang jururawat paling senior di wad tersebut memberitahu dia telah menyambut kelahiran hampir 200,000 orang bayi dan telah bekerja di hospital itu sejak tahun 1986.

Hospital Bersalin
Ana Apruebo (kiri).

Menurut Ana lagi, keadaan di hospital tersebut agak huru-hara kerana ramai pesakit. Namun, doktor dan jururawat masih mampu menguruskan keadaan dengan baik tanpa rasa panik atau tertekan. Sehingga kini, belum ada kejadian yang tidak diingini berlaku.

Di sini, ada empat buah wad. Wad 1 khusus untuk kes Ginekologi dan Onkologi. Ia juga wad untuk menggugurkan kandungan. Ward 2 adalah untuk pemerhatian ibu yang sedang menanti untuk melahirkan anak yang mengalami komplikasi kehamilan seperti tekanan darah tinggi dan Plasenta Previa.

Sementara itu Wad 3 pula untuk ibu yang perlu melahirkan anak secara pembedahan Caesarian dan Wad 4 pula untuk ibu yang melahirkan anak secara normal.

Doktor tetap di hospital tersebut, Dr. Arlene Matanguihan memberitahu dengan 24,000 orang bayi yang dilahirkan setahun, jadual kerja petugas hospital tersebut amat ketat dan padat. Ia adalah satu kisah yang tidak berkesudahan, 24 jam setiap hari!

Kelaziman masyarakat Filipina mempunyai anak yang ramai. Jadi, mereka kerap melahirkan anak dan ia bukanlah perkara luar biasa. Kerajaan Filipina juga tidak mempunyai dasar kebangsaan mengenai kawalan kelahiran serta akses kepada kaedah perancangan keluarga.

Hospital Bersalin

Kini, jumlah penduduk Filipina seramai 99 juta orang. Angka ini menjadikan negara ini kedua paling ramai di rantau Asia Tenggara selepas Indonesia.

Di Tondo, keluarga yang mempunyai anak seramai 10 orang atau lebih adalah perkara biasa.

Kebiasaannya, lima hingga enam orang akan berada di dalam bilik bersalin pada masa yang sama untuk melahirkan anak. Pernah juga terdapat 13 sehingga 16 orang bersalin pada masa yang sama.

Menurut Arlene, salah satu risiko terbesar ketika melahirkan anak disini adalah pendarahan terutamanya bagi wanita yang mempunyai ramai anak. Oleh kerana kekurangan bekalan darah untuk pemindahan, setiap ibu perlu membawa rakan atau saudara-mara yang boleh menderma darah jika berlaku kecemasan.

Walaupun hospital kerajaan tidak mengenakan sebarang bayaran, namun bersalin secara Caesarian perlu dibayar dan kosnya mahal.

Manila merupakan salah satu bandar yang paling pesat berkembang di dunia. Dalam tempoh 40 tahun akan datang, penduduk Filipina dijangka bertambah sebanyak 50 peratus.

Hospital Bersalin

Kebanyakan wanita yang melahirkan anak di Hospital Memorial datang dari kawasan paling miskin di bandar Manila, Tondo!

Kawasan tersebut adalah kawasan setinggan terbesar di Filipina. Ia adalah bekas kawasan pelupusan sampah yang kini menjadi tempat tinggal hampir setengah juta orang.

Beribu-ribu keluarga tinggal di kawasan setinggan Tondo dan keadaan rumah di situ amatlah kecil dan daif.

BACA INI JUGA: 10 Sebab Mengapa Seronok Kahwin Muda!

-Sentiasapanas.com

4 comments

  1. hospital banting pun tak sibuk macam ni rasanya. huh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahap kesabaran tinggi semua pihak ditagih sepenuhnya..

      Delete
  2. Assalammualaikum...sentiasapanas,

    wahh.. sibuk nyer hospital nie kan.. doktor dan jururawat perlu mempunyai tahap kesabaran yang tinggi kan..

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam mSelim. Memang sibuk sangat la jururawat kat sana. Di Malaysia pun dah pening kepala melayan karenah ibu-ibu bersalin.

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon