Thursday, August 21, 2014

10 Kisah Menarik Filem-filem Seram Hollywood


Walaupun ketika ditayangkan cerita-cerita ini amat menakutkan, di belakang tabir pula banyak kisah-kisah tentang produksinya yang menarik dan ada juga yang amat melucukan.

Psycho (1960)

Psycho (1960)

Antar semua filem yang diterbitkan termasuk filem-filem seram, Psycho merupakan produksi pertama di dalam sejarah yang memaparkan babak mangkuk tandas yang sedang 'flush'.

The Exorcist (1973)

The Exorcist (1973)

Ellen Burstyn telah mengalami kecederaan tulang belakang yang kekal semasa babak beliau dicampak anaknya yang dirasuk (menggunakan tali). Babak ini disertakan dalam produksi akhir bagi menambah ciri realisme pada filem itu.

Halloween (1978)

Halloween (1978)

Filem ini menggunakan topeng William Shatner yang diubah dan berharga USD$2 kerana bajetnya yang kecil. William Shatner setelah sekian lama baru mengetahui perkara itu dalam satu temubual berasa bangga dengan fakta tersebut.

Alien (1979)

Alien (1979)

Untuk membuat Jones (kucing) seperti ketakutan dengan Alien ini, seekor anjing Jerman Shepherd diletakkan di sebalik selampir skrin. Kucing itu akan berjalan dan tersentak apabila skrin tiba-tiba diangkat dan ia akan membunyikan bunyi 'hisss'.

Poltergeist (1982)

Poltergeist (1982)

Untuk babak yang ditunjukkan di atas, tulang manusia yang betul telah digunakan bagi memberikan rupa yang realistik semasa dan selepas penggambaran serta melahirkan perasaan takut yang sebenar dari pelakon-pelakon filem ini.

A Nightmare On Elm Street (1984)

A Nightmare On Elm Street (1984)

Johnny Deep pernah menemankan sahabatnya Jackie Earle Haley untuk ujibakat filem ini. Sebaliknya, Johnny Deep yang telah diambil Wes Craven (pengarah). Haley tidak berjaya namun 26 tahun kemudian, beliau melakonkan Freddy dalam 'remake' filem ini.

The Lost Boys (1987)

The Lost Boys (1987)

Kiefer Sutherland hanya ingin memakai 'gloves' hitamnya semasa menunggang motorsikal sebagai 'David'. Tetapi disebalik tabir, dia sebenarnya terjatuh dan telah cedera. Dia terpaksa memakainya sepanjang filem itu bagi menutup balutan tangannya yang cedera.

Child's Play (1988)

Child's Play (1988)

Nama penuh bagi patung Charlie the Good Guy ialah Charles Lee Ray, diambil sempena tiga nama pembunuh-pembunuh terkenal iaitu Charles Manson, Lee Harvey Oswald dan James Earl Ray.

Scream 2 (1997)

Scream 2 (1997)

Semasa kematian Cici, kepala seorang krew produksi filem ini kelihatan di sebalik balkoni dan babak ini masih digunakan untuk filem tersebut tanpa lakonan semula. Mungkin mereka juga tidak perasan tentang insiden ini.

Saw (2004)

Saw (2004)

Sepatutnya ada dua karekter memotong sebatang paip dengan 'hacksaw' mereka dan bercakap melaluinya tapi dilakonkan semula kerana pengarahnya, James Wan merasakan ia tidak logik kerana mereka juga boleh memotong rantai yang mengikat mereka.

BACA INI JUGA: 5 Produksi Filem Seram Yang Di Sumpah Di Dunia Sebenar!

-Sentiasapanas.com

2 comments

  1. Child Play tu memang boleh terbawa2 khayalannya apabila melihat anak patung... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila la agaknya filem Malaysia betul2 ada filem seram. Setakat ni hantu Malaysia langsung tak menyeramkan. Seram nyesal tengok adalah haha..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon