Jul 2, 2014

Adakah Puasa Menjadikan Kita Lemah?

Apa yang hendak dikongsikan kali ini adalah berkenaan cara rakyat Malaysia (Muslim) berpuasa. Apa yang kita lihat adalah kebanyakannya berpuasa dan seronok apabila berbuka bersama-sama keluarga dan juadah yang pelbagai.

lemahnya berpuasa

Tetapi di satu hal yang lain pulak, kita lihat sendiri, ada yang menjadikan puasa itu sebagai sebab untuk mereka tidak aktif di dalam kelas atau semasa bekerja. Mengapakah begitu?

Bukankah ini masanya untuk kita mencabar diri kita untuk menjadi lebih bersemangat?

Ada juga yang sibuk set JAM untuk bangun dan masak untuk sahur, selain menunggu waktu untuk berbuka. Tetapi malangnya solat langsung tidak dilakukannnya. Bukankah solat itu tiang agama? Bukankah solat itu rukun Islam yang penting dan selepas itu barulah puasa. Jadi, disini dapat dilihat bahawa puasa yang dilakukannya hanyalah sia-sia.

Bazar Ramadhan

Ada juga yang sibuk berpuasa dan membeli juadah di bazar ramadhan. Bagus sebab itu adalah masanya untuk orang Islam mencari rezeki lebih dengan berniaga di bulan Ramadhan, tetapi ada juga yang datang ke bazar ramadhan dengan memakai pakaian yang tidak senonoh. Berhimpit-himpit sesama lelaki dan wanita ketika waktu di akhir-akhir, adakah itu yang kita mahukan?

Bukankah lebih baik sekiranya kita memasak sendiri lauk daripada berhimpit sebegitu rupa sehingga menyebabkan pahala puasa terus hilang akibat kejadian sebegitu.

Satu lagi hal yang memalukan adalah apabila penganut agama lain melihat orang Islam lemah ketika di bulan Puasa.

Ini adalah akibat daripada sikap dan tutur bicara yang diungkapkan ketika sedang berpuasa. Sebagai contohnya, "Saya penat berpuasa, jadi saya tak dapat bekerja dengan baik", "Saya tak dapat buat latihan ini sebab saya berpuasa."

Puasa2

Perlukah menjadikan puasa itu sebagai alasan untuk menjadi lemah?

Memalukan apabila penganut agama lain melihat bahawa betapa susahnya orang Islam untuk menghadapi bulan puasa.

BACA INI JUGA: Bila Sebenarnya Malam Lailatulqadar?

[Sumber][Edited by SP]

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon