Saturday, June 28, 2014

Gurn, Pertandingan Muka Paling Hodoh Di Dunia!


Di bahagian Utara England, terdapat satu festival pelik yang dimulakan sejak turun temurun. Ia merupakan suatu acara tahunan yang dikenali sebagai 'Gurn' atau pertandingan mempamerkan mimik muka paling hodoh!

Gurn - Obama

Malah, pertandingan ini telah diiktiraf sebagai acara sukan di Britain. Oleh sebab itu, tidak hairanlah menjelang tahun 1945, Kejohanan Gurn telah dipertandingkan di peringkat antarabangsa.

Berdasarkan sejarah festival ini, ia merupakan sebahagian tradisi lama yang mula dipertandingkan oleh bangsa Inggeris sejak ratusan tahun lalu yang diperkenalkan pada tahun 1267.

Acara ini selalunya akan diadakan pada pertengahan bulan September setiap tahun. Lokasi penganjuran festival ini adalah di sebuah kawasan khas yang dikenali sebagai Egremont Crab Fair and Sports.

Menurut jurucakap penganjur pertandingan, Alan Clements, kejohanan mempamerkan mimik muka paling hodoh merupakan satu acara wajib yang telah disertai oleh penduduk tempatan yang tinggal di Cumbria sejak beberapa kurun lalu.

Masyarakat Cumbria percaya, acara ini adalah sejenis sukan tradisi yang diperkenalkan oleh nenek moyang mereka sejak 730 tahun lalu.

Bagaimanapun, menurut Clements, selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua, acara ini mula dipertandingkan di peringkat antarabangsa. Sejak itu, peserta yang menyertai pertandingan ini semakin bertambah setiap tahun, termasuklah peserta dari luar negara.

Setiap kali ia dianjurkan, lokasi pertandingan akan dibanjiri puluhan ribu orang yang datang untuk menyaksikan kejohanan ini.

Apa yang lebih menarik, sesiapapun boleh menyertai pertandingan ini termasuklah wanita, warga emas dan juga kanak-kanak.

Gurn [4]

Berdasarkan syarat pertandingan, ia adalah satu acara yang cukup mudah dan mampu dilakukan oleh semua orang. Peserta hanya perlu menunjukkan raut wajah sehodoh mungkin!

Semua peserta boleh mempamerkan apa saja aksi wajah seperti menjengkilkan mata, memuncungkan mulut, menjelirkan lidah dan apa saja asalkan ekspresi wajah yang ditunjukkan adalah hodoh.

Sebelum pertandingan dimulakan, peserta terlebih dahulu dikehendaki memakai sejenis alat khas yang berbentuk seperti gegelung di leher mereka. Diperbuat daripada kulit, alat tersebut digelar sebagai 'Horse Collar'. Ia berfungsi sebagai bingkai untuk menambahkan lagi kehodohan ekspresi wajah yang dipamerkan.

Pada pertandingan ini, peserta akan menjalani dua kali saringan pemilihan sebelum layak ke peringkat seterusnya. Pada saringan pertama, semua peserta yang bertanding akan dikumpulkan di atas sebuah pentas. Selepas isyarat dimulakan, mereka akan mula bersaing antara satu sama lain sambil menunjukkan ekspresi wajah hodoh mereka kepada juri.

Pihak juri seterusnya akan memilih 15 orang peserta terbaik sebelum menentukan pemenang pertandingan tersebut. Dan berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan, juri akan memilih peserta yang mempunyai mimik muka paling hodoh sebagai juara pertandingan.

Gurn [2]
Tommy Mattinson, juara 13 kali.

Selama 730 tahun dipertandingkan, individu yang paling banyak menjuarai pertandingan ini ialah Tommy Mattinson iaitu sebanyak 13 kali. Dia juga memegang rekod Guiness Book Of Records sebagai manusia yang mempunyai mimik muka paling hodoh di dunia.

Mengikut laporan sebuah portal berita, News & Star, juara yang berusia 41 tahun itu mula menyertai pertandingan tersebut sejak di zaman kanak-kanak lagi. Bapanya, Gordon Mattison merupakan bekas juara dunia dalam pertandingan ini. Tommy Mattison banyak mendapat tunjuk ajar daripada bapanya.

Menurut Tommy Mattison, dia sangat berbangga dengan kejayaan yang telah dicapainya. Selaki juara dunia dalam pertandingan ini, dia bertekad mahu mempertahankan gelaran itu sepanjang hayatnya.



Sebelum ini dia tidak menyangka mampu menjadi juara sebanyak 13 kali lebih dari kejuaraan yang dicapai oleh bapanya sendiri.

Mengikut rekod pertandingan, Gordon Mattison pernah menjadi juara sebanyak 10 kali.

Jadi, ada yang berminat untuk bertanding?

BACA INI JUGA: Festival Laga Kuda Untuk Mengahwini Gadis!

-Sentiasapanas.com

1 comment

  1. serius nak cakap hodoh pun dak..
    tapikalau muka lawak ada la.. nice sharing bro :)

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon