Friday, May 02, 2014

Necropants, Ilmu Kufur Paling Terkenal Di Eropah


Sekitar abad ke-17, ketika negara-negara Barat sedang rakus mengaut kekayaan di tanah jajahan baru di kawasan benua Asia, muncul berita yang sangat mengejutkan pemodal kaya di seluruh Eropah.

Necropants

Berita itu bukan sahaja menimbulkan seribu tanda tanya di kalangan mereka tetapi telah menjadi simbol kepada dunia bahawa wujud sebuah bangsa yang ketandusan pengetahuan agama sejak dulu hingga kini.

Berita ini berpunca di sebuah rumah yang terletak di sebuah kawasan bernama Halmovik, Iceland.

Mengikut catatan abad ke-17, sesiapa sahaja yang masuk ke rumah ini dan melihat apa yang dipamerkan, pasti akan berasa gerun. Soalnya apa yang dimaksudkan pencatat ini?

Objek yang tersimpan dalam rumah ini adalah sejenis seluar yang dinamakan Necropants.

Menurut penyimpan seluar ini, sesiapa yang memakai seluar ini bakal menjadi kaya dan bernasib baik sepanjang hidupnya tetapi siapa yang memakai seluar ini tanpa keizinan pasti akan ditimpa nasib malang seumur hidup.

Bagi golongan agama, mereka tertanya-tanya, apakah ketentuan hidup manusia boleh ditentukan melalui seluar? Tidakkah mereka lupa, siapa yang memberi rasa kenyang dan lapar?

Bolehkah hanya seluar saja menentukan kekayaan tanpa ada usaha untuk mencari kekayaan? Dan persoalan yang paling ramai ingin tahu ialah, apakah sebenarnya seluar ini?

Necropants adalah seluar yang diperbuat daripada kulit manusia. Mengikut lagenda masyarakat Iceland, seluar adalah salah satu perkara sihir yang diamalkan masyarakat ini.

Berdasarkan kepada lagenda ini, satu ketika dahulu, muncul sebuah ilmu sihir yang boleh digunakan untuk mencipta nasib yang baik. Ilmu kufur ini begitu terkenal di Eropah sehinggakan ramai yang ingin mempelajarinya.

Bagaimanapun, tiada seorang pun yang berjaya mempraktikkan ilmu ini. Ini kerana, syarat yang dituntutsangat sukar dan merupakan suatu perkara yang mustahil, pengamalnya perlu membuat seluar daripada kulit manusia yang telah meninggal dunia.

Untuk mengambil kulit pula memerlukan keizinan daripada si mati. Selepas itu, ia harus dipotong tanpa sebarang luka atau tertoreh lubang hingga kulit itu tembus.

grimoure-aegishjalmur
Salah satu kitab ilmu sihir masyarakat Iceland.

Selepas beberapa zaman berlalu, seorang lelaki telah memberikan kebenaran kepada sahabat baiknya untuk menggunakan kulitnya dan dijadikan persembahan bagi mengamalkan sihir itu.

Selepas meninggal dunia, sahabat lelaki ini pun memotong kulit mengikut syarat yang ditetapkan. Dia kemudiannya mencuri sekeping syiling daripada seorang janda yang amat miskin lalu dilukiskan lambang Nabrokarstafur pada syiling berkenaan dan diletakkan pada lubang skrotum seluar kulit ini lalu dipakainya.

Menurut penduduk tempatan, cerita lagenda itu cuma habis disitu dan tidak diketahui apa yang berlaku seterusnya.

Selepas beberapa generasi, seluar ini masih lagi wujud dan tersimpan di sebuah muzium di Iceland. Muzium ini dinamakan sebagai muzium ahli sihir dan ilmu sihir.

Berdasarkan kepada tekaan penduduk, masih ada lagi beberapa helai seluar kulit manusia disimpan sebagai warisan keluarga dan tidak dipamerkan kepada umum kerana mahu menjaga sensitiviti masyarakat.

Bagaimanapun, tindakan kufur ini akhirnya mendapat balasan. Berdasarkan catatan pedagang di Eropah, sepanjang abad ke-17 hingga 18, Iceland sentiasa ditimpa bencana.

Jiran negara ais ini, Denmark, telah memutuskan persahabatan dengan Iceland selain melarang aktiviti perdagangan dan perniagaan dengan Iceland.

Nabrokarstafur symbol
Lambang Nabrokarstafur.

Akibat tekanan ekonomi, keselamatan Iceland menjadi longgar hinggakan ia tidak mampu melawan serangan lanun. Ramai wanita dan kanak-kanak telah ditangkap lanun dan dijual sebagai hamba abdi. Penduduk yang terjejas teruk adalah mereka yang tinggal di kawasan pantai. Mereka selalu menjadi mangsa kekejaman lanun.

Sementara penduduk di kawasan tinggi pula dihimpit dengan masalah bencana gempa bumi dan letupan gunung berapi. Lahar yang mengalir bukan saja membunuh mereka tetapi meranapkan tempat tinggal dan melumpuhkan ekonomi negara ini.

Kemuncak bala ini berlaku pada abad ke-18 apabila penduduk negara ini diserang penyakit cacar gergasi.

Berdasarkan anggaran kasar, separuh daripada penduduk negara ini mati akibat cacar yang aneh dan pelik.

BACA INI JUGA: Kontroversi SAIZ Sebenar Zakar Rasputin!

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon