Thursday, April 10, 2014

Pekerja Asing Di Resort, Kenapa Baru Mahu Bertindak Sekarang?


Kabinet kerajaan Negeri Sabah dalam mesyuarat minggunya pada Rabu, 9 April telah mengambil pendirian untuk mengkaji semula lesen perniagaan semua pengusaha resort di negeri ini yang mengambil pekerja asing tanpa memiliki dokumen yang sah.

Pulau Sipadan Resort

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Datuk Masidi Manjun berkata, langkah itu termasuk mewajibkan pengusaha resort mengemukakan senarai semua pekerja mereka bersama butiran peribadi masing-masing untuk tapisan keselamatan oleh polis dan Jabatan Imigresen.

Agensi berita nasional, Bernama memetik beliau sebagai berkata, pengusaha resort mempunyai masa sebulan, mulai hari ini (9 Apr), untuk berbuat demikian, dengan pengusaha resort di pantai timur dikehendaki mengemukakan senarai pekerja mereka kepada Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom), manakala mereka di pantai barat pula, kepada Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar.

“Ini (kewajipan mengemukakan senarai pekerja) bukan bermaksud untuk menghukum pengusaha resort, tetapi untuk mendidik mereka supaya mematuhi undang-undang dan tidak mengambil pekerja tanpa izin atau yang tidak memiliki dokumen sewajarnya,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat Kabinet negeri di Kota Kinabalu.

Persoalannya ialah mengapa baru sekarang – selepas tiga kali insiden penculikan melibatkan pelancong asing berlaku sehingga menjejaskan maruah dan juga nama baik negara ini.

Yang terbaru ialah insiden di Pulau Pom-Pom pada 15 November tahun lalu dan kini melibatkan Singamata Resort pada 2 April lalu.

Satu-satunya sebab mengapa pelancong asing tetap datang ke pantai timur Sabah kerana perairan dan pulaunya adalah di antara yang tercantik di dunia.

Pulau Sipadan misalnya pernah diundi oleh industri pelancongan antarabangsa sebagai salah satu daripada 10 pusat skuba yang tercantik di dunia. Keunikan bunga karang dan hidupan lautnya tiada tandingan.

Malah untuk berkunjung ke Pulau Sipadan, seseorang pelancong perlu membuat tempahan 10 bulan lebih awal untuk mendapatkan tempat.

Setiap pelancong Jepun yang pernah datang ke Sipadan dan kawasan sekitarnya pasti akan datang semula atau mengesyorkan kepada rakan-rakan atau taulan supaya berkunjung ke situ.

Malangnya pulau ini juga pernah menyaksikan para pekerja dan pelancongnya menjadi mangsa penculikan oleh kumpulan yang ada kaitan dengan Abu Sayaf di Filipina pada tahun 2000.

Setiap pelancong asing tahu yang mereka mengambil risiko yang besar untuk berkunjung ke timur Sabah.

Tetapi mereka tetap datang dengan harapan pihak berkuasa tempatan dan keselamatan mengambil ikhtibar dari insiden sebelum ini.

Nampaknya tidak.

Maka itu, keputusan yang dibuat oleh kerajaan Sabah untuk bertindak tegas memang wajar dan patut.

Yang tidak sepatutnya ialah, mengapa baru sekarang hendak kuatkuasakan undang-undang dan kelihatan tegas.

Ia seolah-olah memberi gambaran yang selama ini, pihak berwajib tidak tegas, tidak ambil kisah dan menutup sebelah mata dengan keselamatan serta reputasi negeri dan negara berhubung isu keselamatan ini.

Sabah untuk sekian lamanya memberi gambaran kepada umum yang ia adalah sebuah negeri tanpa undang-undang bila berhadapan dengan pendatang dan pekerja asing.

Tidak cukup dengan skandal kad pengenalan dan pekerja asing, kini ia dicalarkan dengan insiden penculikan pelancong asing pula – di tahun kita melancarkan kempen ‘Melawat Malaysia’ di serata dunia pulak tu.

Insiden pencerobohan oleh bala tentera Sultan Jamalul Kiram di Tawau dan insiden penculikan dan pembunuhan warga Taiwan di Pulau Pom-Pom baru-baru ini seperti tidak memberi sebarang kesan atau pengajaran kepada kita.

Masalah ‘tidak apa’ kita kini memakan diri, reputasi dan nama baik kita sendiri. –Mstar.com.my

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon