Saturday, April 19, 2014

Mereka Ahli Silap Mata Bertaraf Dunia!


Sejak dahulu lagi, ramai antara ahli silap mata yang terkenal memilih negara-negara maju seperti Amerika Syarikat sebagai platform untuk mereka memperkembangkan karier.

Krystyn Lambert
Krystyn Lambert.

Selain berjaya menempa nama, mereka juga turut meraih populariti dan menjadi pujaan oleh khalayak di sana. Bagaimanapun, masih ada antara mereka yang masih mampu menempa nama di peringkat antarabangsa walaupun tidak menukar status kerakyatan.

James Randi

James Randi Magic Trick

Terkenal dengan ilusi yang melibatkan cabaran paranormal, James Randi atau nama sebenarnya Randall James Hamilton Zwinge merupakan seorang ahli silap mata yang berasal dari Toronto, Kanada. Walaupun sering dilabelkan sebagai pembongkar isu-isu misteri, namun, Randi lebih gemar jika dia digelar sebagai penyiasat. Sepanjang bergelar ahli silap mata, dia telah menulis beberapa buah buku mengenai bidang tersebut serta sejarah yang berkaitan dengannya.

Siegfried dan Roy

Siegfried and Roy

Duo yang berasal dari German ini memulakan karier mereka sebagai ahli silap mata sejak tahun 1999. Selepas berhijrah ke Amerika Syarikat (AS), Siegfried Fischbacher dan Uwe Ludwig Horn yang cukup terkenal dengan ilusi-ilusi berskala besar mula dikenali menerusi persembahan mereka di Las Vegas. Sepanjang tiga dekad di sana, mereka dikatakan telah mengadakan persembahan di hadapan lebih 25 juta penonton.

Horace Goldin

Horace Goldin

Hyman Elias Goldstein atau lebih dikenali dengan nama pentas Horace Goldin berhijrah dari Vilnus, Lithuania ke Nashville, Tennessee, AS ketika dia berusia 16 tahun. Setelah mendapat kritikan yang teruk daripada pihak media sewaktu memulakan kariernya di sana, dia mengambil keputusan untuk menggunakan pendekataan baharu iaitu silap mata tanpa bicara. Sejak daripada itu, dia dikenali dengan nama samaran “The Whirlwind Illusionist”. Dia meninggal dunia ketika sedang mengadakan persembahan di Wood Green Empire Theatre, London pada tahun 1939.

Harry Houdini

Harry Houdini

Dilahirkan pada 24 Mac 1874, Erik Weisz atau Harry Houdini merupakan seorang ahli silap mata terkenal yang berasal dari Budapest, Hungary. Berhijrah ke AS pada 3 Julai 1878, Harry mula menempa nama sebagai ahli silap mata pada persembahan kecil di muzium dan sarkas. Terkenal dengan beberapa ilusi lagak ngeri yang melibatkan usaha untuk melepaskan diri, Harry turut terlibat dalam beberapa buah filem antaranya The Man From Beyond dan The Houdini Serial. Dia meninggal dunia pada 31 Oktober 1926 akibat penyakit apendiks.

Cyril Takayama

Cyril Takayama

Walaupun menetap di Hollywood, California, Cyril Takayama pernah berhijrah ke Tokyo, Jepun ketika zaman remajanya akibat berselisih faham dengan bapanya. Sesampainya di sana, Cyril diberi kepercayaan selama beberapa tahun untuk membuat persembahan oleh seorang ahli perniagaan berbangsa Jepun. Dia juga gemar memuat naik video-videonya di laman YouTube. Pada tahun 2010, dia muncul di AXN menerusi beberapa siri pertunjukkan silap mata yang disiarkan di seluruh Asia.

Fred Kaps

Fred Kaps

Berasal dari Belanda, Abraham Pieter Adrianus Bongers atau Fred Kaps terkenal dengan ilusi yang diberi nama Dancing & Floating Cork. Ilusi yang melibatkan Fred menarik penyumbat gabus secara ghaib ini sering dipersembahkan di hadapan penonton secara dekat. Tidak seperti ahli silap mata yang lain, nama Fred cukup dikenali di AS, Indonesia dan Britain walaupun dia masih bermaustautin di negara asal.

[Sumber]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon