Thursday, January 02, 2014

Tahukah Anda Berapa Gaji Pertama Diterima Selebriti Terkenal Bollywood?


Tahukah Anda? Mereka kini bergelar selebriti kelas A malah ada antara mereka disenaraikan bintang paling kaya India. Namun tahukah anda berapa gaji pertama diterima mereka?

Artis-artis Bollywood

Ada yang mendapat gaji terlalu menyedihkan pada awal karier, namun tetap menyimpan gaji pertama itu sebagai kenangan.

Rohit Shetty mula bekerja pada usia 16 tahun sebagai pembantu pengarah filem Kuku Kohli dengan gaji 31 rupee (RM1.64) sehari – sekadar cukup untuk membeli makanan kudapan setiap hari.

Sementara itu, Sonam Kapoor juga menjadi pembantu pengarah pada usia 18 tahun dengan pendapatan 30 rupee (RM1.58), sehingga terpaksa berjalan puluhan kilometer ke tempat kerja untuk menjimatkan wang.

Seorang lagi pelakon, Emran Hashmi pertama kali dikenali sebagai bintang cilik iklan jenama Goodnight dengan bayaran 2,493 rupee (RM132).

Dia yang kini antara bintang paling menyerlah Bollywood bagaimanapun tidak pernah mendedahkan berapa bayaran yang kini diterimanya bagi setiap filem dilakonkan.

Aktres jelita Priyanka Chopra pula mendapat gaji pertama berjumlah 4,987 rupee (RM264). Bagaimanapun, disebabkan berasal daripada keluarga berada, dia menyerahkan sepenuhnya gaji itu kepada ibunya yang masih disimpan sebagai kenangan.

Pelakon kacak John Abraham mendapat bayaran 12,215 rupee (RM647) namun tidak langsung dibelanjakan, sebaliknya di simpan di bank sehingga kini.

Seorang lagi pelakon tampan, Hrithik Roshan kali pertama berlakon dalam filem Aasha pada 1980 ketika masih kecil manakala bayaran diterimanya sebanyak 96 rupee (RM5) – yang semuanya dihabiskan dengan membeli kereta mainan.

Aktor Akshay Kumar pula pelayan restoran di Bangkok, Thailand sebelum berkecimpung dalam bidang lakonan, malah mendapat gaji 1,526 rupee (RM81), jauh kecil daripada pendapatannya sekarang yang meletakkannya sebagai antara 10 selebriti terkaya India.

Pelakon veteran Amitabh Bachchan pula hanya mendapat bayaran 458 rupee (RM24) ketika pertama kali bekerja di Bird & Co di Kolkata.

Nyata kehidupannya sebagai bintang seni membuahkan hasil jauh lebih lumayan.

Dharmendra pula mendapat bayaran pertama 51 rupee (RM2.70) sehari bagi lakonan dalam filem Dil Bhi Tera Hum Bhi Tere pada 1960 – jumlah yang mungkin dikira cukup besar ketika itu.

Akhir sekali, bintang terkenal Shah Rukh Khan hanya menerima 50 rupee (RM2.70) sehari ketika menjadi pekerja di lokasi konsert di Delhi.

Walaupun terlalu kecil, dia memilih menghabiskan gajinya untuk bercuti ke Taj Mahal di Agra. -Agensi

BACA INI JUGA: Setiap Cerita Kejayaan Bermula Dengan Impian - Bill Gates

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon