Wednesday, January 08, 2014

Pelajar Miskin, Nurkhatijah Yang Comel Akhirnya Di Bantu


Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Agama Integrasi (SAI) Ar-Rahmaniah di Taman Dagang, Ampang akan mewujudkan satu Tabung Dana Amanah bagi menyalurkan bantuan yang diterima oleh adik Nurkhatijah Abdullah, 7 tahun, dan Norsyafiqah Abdul Rahim, 9 tahun, bagi kegunaan kedua-dua mereka untuk pendidikan.

Nurkhatijah Abdullah

Pengerusi PIBG sekolah itu Kamaruddin Ab Rahman berkata pihaknya belum mengadakan mesyuarat membincangkan perkara berkenaan kerana ia baru sahaja diketahui pada 2 Januari lepas.

“Perkara ini baru sahaja tersebar dalam 2 Jan lepas dan kita masih belum mengadakan mesyuarat, biasanya mesyuarat akan diadakan pada minggu pertama persekolahan.

“Kita akan berbincang untuk mewujudkan satu tabung amanah bagi menyalurkan semua wang bantuan yang diterima dan akan digunakan untuk membiayai pendidikan Nurkhatijah sampai ke peringkat paling tinggi,” katanya kepada Mynewshub.my ketika ditemui di rumah Nurkhatijah hari ini.

(Baca: Adik Khatijah, Pelajar Yang Terlalu Miskin Nak Bayar Yuran Sekolah!)

Kini, keluarga Nurkhatijah menerima tetamu tidak henti-henti di rumah mereka di Flet Taman Dagang Fasa 2A yang ingin menziarah Nurkhatijah dan menghulurkan sedikit sumbangan bagi meringankan beban datuk dan neneknya yang menjaga serta mengasuhnya sejak kecil.

Mohd Rodzi Ariffin, 61 tahun dan Shamsiah Yusof, 55 tahun, yang mesra dikenali sebagai Pak Long dan Mak Long kini bersyukur selepas kisah pembayaran yuran dengan duit syiling itu tersebar, kini bantuan mencurah datang dan mereka berasa lega apabila ada jaminan pendidikan cucu mereka akan berjalan dengan lancar pada masa depan.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang datang membantu dan mendoakan mereka semua dikurniakan kemurahan rezeki kelak, itu sahaja yang mampu saya doakan,” kata Pak Long.

Setakat ini, antara pihak yang sudah hadir dan menziarahi Nurkhatijah ialah wakil dari Kelab Toyota, Kelab Motor Kecil, Kelab Motor Besar dari Rawang, Persatuan Bekas Pelajar Sekolah Alam Shah, Pemuda UMNO dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chempaka Ir Iskandar Abdul Samad.

Rumah Nurkhatijah Abdullah

Sementara itu, penulis sempat bertemu dengan Ustazah Khatijah Alang Abu Shuker selepas menziarahi Nurkhatijah dan guru muda itu mengakui agak takut dan terkejut dengan respon yang diterima daripada kisah murid bernama Nurkhatijah itu.

“Niat saya hanya untuk membantu Nurkhatijah dan Norsyafiqah, apabila bantuan menderu masuk ke dalam akaun saya, saya jadi takut dan bimbang tidak tahu bagaimana hendak menguruskan wang berkenaan jika ia terlampau banyak sehingga memaksa saya membekukan akaun saya.

(Baca: Pelajar Terima RM100 Bermula 15 Januari 2014)

“Kini pihak bank sudah membukakan dua akaun untuk Nurkhatijah dan Norsyafiqah bagi memudahkan bantuan disalurkan kepada mereka,” katanya Ustazah Khatijah Alang.

Bagi anda yang ingin terus menghulurkan sumbangan kepada dua insan ini bolehlah mendepositkan wang anda ke akaun mereka :-

Akaun Bank Rakyat Nurkhatijah Abdullah : 2206 2124 4780

Akaun Bank Rakyat Norsyafiqah : 2201 4156 5286

Sumber: Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon