Sunday, December 01, 2013

Sengaja Rompak Bank Kerana 'Rindukan' Penjara!


Seorang lelaki tua di Illinois, Amerika Syarikat sengaja merompak bank supaya dimasukkan semula ke penjara. Lelaki yang pernah dipenjarakan ini, mengaku rindu dengan kehidupan di penjara.

Walter Unbehaun

Walter Unbehaun pernah dipenjarakan pada tahun 1963 atas pelbagai tuduhan jenayah.

Bermula dengan rompakan bank, mencuri kereta, merompak rumah orang dan kekerasan bersenjata.

Media tempatan, NBC seperti dilaporkan news.com.au, (25/11/2013), menyebutkan, Unbehaun tidak bahagia dengan kehidupannya sebagai manusia bebas. Dia dia nekad melakukan rompakan di salah sebuah bank di Illinois, awal tahun ini.

Dokumen perbicaraan menyebutkan, Unbehaun mendatangi juruwang bank dan memintanya untuk memberikan semua wang yang ada.

"Ini rompakan bersenjata. Saya tidak takut kehilangan apa-apa. Berikan saya wang yang ada di laci," ucap Unbehaun ketika melakukan rompakan.

Lelaki berumur 73 tahun ini membawa sebuah pistol yang diselitkan di pinggangnya.

"Saya hanya mempunyai masa 6 bulan untuk hidup dan saya tidak akan kehilangan apa-apa. Saya tidak mahu mencederakan anda," menurut kenyataan Unbehaun yang dipetik dari dokumen perbicaraan.

Unbehaun berjalan ke bank tersebut dengan menggunakan alat bantu jalan yang digunakannya sejak dia menjalani pembedahan tulang pinggul.

Sejak awal, menurut polis, Unbehaun memang berniat untuk ditangkap polis. Sehari selepas kejadian, dia ditangkap polis di sebuah motel di Chicago oleh agen FBI dan polis.

Dalam perbicaraan, pendakwaraya menuntut Unbehaun dijatuhkan hukuman 6-8 tahun penjara. Hukuman tersebut dianggap mampu memberikan kesan penghalang kepada Unbehaun.

"Adakah sistem tidak berlaku bagi Unbehaun. Kita tidak tahu. Tapi, yang kita tahu secara pasti adalah Unbehaun sama sekali tidak berniat untuk menjalani kehidupan tanpa melanggar undang-undang di luar penjara," ucap pendakwaraya, Sharon Fairley.

Perbicaraan Unbehaun disambung bulan depan.

Sumber: News.detik.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon