Saturday, December 14, 2013

Mimpi Ngeri Seorang Blogger Ditahan Imigresen Malaysia!


Seorang blogger, tampil dengan satu kisah mengejutkan berkaitan pengalamannya ditahan oleh Kastam Malaysia, 5 Disember lalu.

A week in the Malaysian Hell

Pengalaman yang dicoretkan blogger berkenaan di laman http://zakariasmini.wordpress.com, menyentuh hati sesiapa sahaja yang membacanya dan rata-rata pasti simpati padanya.

Pengalaman pahit ‘Zakariasmini’ bermula apabila dia memutuskan untuk kembali ke Malaysia bagi memulakan penghidupan baru termasuk bercita-cita untuk menetap dan memulakan karier di sini.

Tetapi sebaik tiba di KLIA pada 5 Disember jam 10.45 malam, mimpi ngerinya pun bermula.

(Baca: Best Popular Post Widget for Blogger)

Ketika cuba melepasi kaunter imigrasi, ‘Zakariasmini’ diarahkan mengikut pegawai ke pejabat berasingan.

Selepas pemeriksaan dibuat, dia diberitahu tidak boleh memasuki Malaysia kerana namanya disenarai hitam sejak 2012.

Menurutnya, apa yang berlaku pada 2012 tidaklah terlalu buruk malah isu berkenaan telah pun diselesaikan kolej tempatnya belajar hingga dia langsung tidak menduga dia tak boleh memasuki negara ini dalam tempoh 5 tahun sebagai hukuman.

A week in the Malaysian Hell

Begitu pun, ‘Zakariasmini’ akur tidak ada apa boleh dilakukan lagi lalu mengirim Whatsapp memberitahu apa yang berlaku kepada beberapa rakannya.

Dia kemudiannya dibawa ke ruang luas yang mempunyai dua bilik, satu dipenuhi pekerja warga asing dan satu lagi bilik yang dipisahkan pula kepada ruang lelaki dan perempuan.

Di sini dia ditertawakan sebelum telefon bimbitnya dicampakkan ke dalam bakul yang penuh dengan telefon bimbit lain.

Jam tangannya turut diambil salah seorang petugas imegresen yang menyatakan ‘ia cantik’, ‘you boy no need time’ dan ‘you will be here for a while’.

A week in the Malaysian Hell

Sejak itu ‘Zakariasmini’ terpaksa tinggal bercampur dengan orang yang tersekat sepertinya termasuk mereka yang mempunyai rekod jenayah dan pelacur.

Mereka di sana tidak boleh mandi, tandas yang disediakan amat kotor dan berbau, tiada tempat tidur juga tanpa makanan mahu pun minuman.

Makanan akan dibawa akan petugas tapi sesiapa yang tidak sempat mengambilnya akan dikenakan bayaran RM15 untuk nasi goreng dan RM5 bagi sebotol air mineral kecil.

‘Zakariasmini’ mendakwa permintaannya untuk menghubungi keluarga mahu pun peguam turut dinafikan.

Nasib malangnya hanya berakhir pada 7 Disember apabila dimaklumkan dia boleh terbang ke negara asalnya dalam masa 30 minit tapi perlu membayar USD1100 untuk tiket.

(Baca: Masalah Background Gambar Gelap Selepas Muat Naik Pengguna Blogspot)

Mujurlah dia mampu membayarnya lalu dibenarkan pulang bersama telefon bimbit dan beg bimbit. Namun jam Guess miliknya lenyap begitu sahaja, begitu juga beg 30kg yang dibawanya bersama dan diisi pelbagai barangan berharga.

Coretan pengalaman ‘Zakariasmini’ ini ditulisnya dalam penerbangan balik ke negara asal dengan perasaan sangat tercalar terhadap apa yang telah dilalui selama 3 hari.

Sebenarnya, pengalaman lebih jelas telah dicoretkan di laman http://zakariasmini.wordpress.com, termasuk insiden yang membuatkannya menangis paling teruk seumur hidup dan apa yang membuatkan dia dipaksa tidur depan tandas oleh pegawai imegresen.

A week in the Malaysian Hell

Pengalaman tersebutlah yang membuatkan sesiapa sahaja yang membaca akan berasakan ada yang tidak kena dengan pengurusan imegresen yang bertugas mengendalikan pelawat yang tersekat seperti ‘Zakariasmini’.

Walaupun penulis blog ini bukan warga Malaysia, keadilan adalah hak setiap manusia di dunia ini.

Maka dakwaan ‘Zakariasmini’ ini wajar disiasat dan jika benar ada ketidakadilan telah berlaku, maka pihak yang bertanggung jawab seharusnya dibawa ke muka pengaddilan.

Sumber: Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon