Wednesday, November 27, 2013

Wanita Syria Jadi Mangsa Rogol Tentera Syiah


Satu laporan terbaharu daripada pertubuhan hak asasi manusia melaporkan, wanita Syria menjadi mangsa kekejaman perang saudara di negara itu termasuk menjadi mangsa rogol, dijadikan perisai manusia dan diculik oleh tentera kerajaan pimpinan Presiden Bashar al-Assad.

Rogol
Gambar hiasan.

Laporan yang disiarkan oleh Rangkaian Hak Asasi Manusia Eropah-Mediterranean menyatakan penganiayaan terhadap wanita di Syria dijadikan sebagai taktik untuk menewaskan pihak lawan, sekali gus menjadikan wanita sebagai sasaran ketika konflik di Syria semakin meruncing.

Jelas laporan berkenaan, kejadian wanita Syria dirogol berlaku di pusat tahanan dan pusat pemeriksaan di tujuh wilayah termasuk di Damsyik, terutamanya ketika tentera kerajaan melancarkan serbuan.

"Wanita Syria sering dirogol ketika tentera kerajaan melancarkan operasi ketenteraan.

"Kebanyakan mangsa penderaan seksual memilih atau dipaksa meninggalkan Syria dengan mengalami penderitaan fizikal dan psikologi," jelas laporan berkenaan.

Wanita turut dijadikan sebagai perisai manusia dan peningkatan kes penculikan yang dilakukan tentera kerajaan dan kumpulan penentang.

Laporan itu berkata, wanita yang diculik sering digunakan sebagai pertukaran tahanan atau memaksa saudara lelaki mereka menyerah diri.

"Sepanjang tempoh Disember hingga Mei 2012, sebanyak 125 wanita dan dua kanak-kanak menjadi tebusan," kata laporan tersebut.

Dalam perkembangan lain, sebanyak 11 orang terbunuh termasuk tiga kanak-kanak, manakala 20 orang lagi cedera dalam serangan mortar di bandar Aleppo, utara Syria, semalam.

Agensi berita SANAA melaporkan, serangan terbabit dilancarkan oleh kumpulan penentang ke atas kedudukan tentera kerajaan di barat bandar Aleppo. -AFP

BACA INI JUGA: Krisis Syria, Satu Lagi Percaturan CIA dan Yahudi Israel

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon