Sunday, November 24, 2013

Top 10 Bandaraya Paling Berbahaya Di Dunia


Walaupun artikel Top 10 Bandaraya Paling Berbahaya Di Dunia ini boleh dipertikaikan kesahihannya, namun melihat kepada kejadian jenayah terutamanya kejadian bunuh yang kerap berlaku kebelakangan ini, mungkin apa yang ditulis dalam artikel ini ada kebenarannya.

1) San Pedro Sula, Honduras

San Pedro Sula, Honduras

Mendapat tempat tempat dalam dalam senarai kerana kadar jenayah adalah pada nisbah 169 kematian bagi setiap 100,000 penduduk.

Walaupun mempunyai banyak lokasi sebagai tarikan pelancongan, Honduras adalah sebuah negara yang berbahaya dan San Pedro Sula pula bukanlah lokasi yang akan kita kunjungi tanpa kehadiran pengawal Terminator bersama-sama.

2) Ciudad Huarez, Mexico

Ciudad Huarez – Mexico

Ini bukanlah mitos dalam filem-filem Hollywood yang Mexico adalah negara yang anda harus lawati hanya jika anda mempunyai permit senjata dan kemahiran menembak.

Penuh tarikan kebudayaan, sejarah dan lagenda di sekitarnya yang menarik semua orang, Mexico kehilangan banyak perhatian dan potensi pembangunan pelancongan kerana keganasan.

Bandaraya ini dipenuhi keganasan kerana pergaduhan antara kumpulan penjenayah merebut laluan dan kawasan pengedaran dadah.

3) Maceio, Brazil

Maceio, Brazil

Selama bertahun-tahun, Rio de Janeiro merupakan lambang jenayah dan keganasan setara dengan Buenos Aires.

Adakah kebetulan untuk anda menonton filem yang terkenal dan paling membimbangkan Citade de Deus? Adakah anda pernah mendengar tentang Brazilian Favelas?

Maceio seolah-olah menjadi puncak kepada semua keganasan, kerana ia mendominasi senarai fakta-fakta yang telah terbukti bahawa peniaga membayar pembunuh upahan untuk menyelesaikan sebahagian daripada pesaing perniagaan mereka.

4) Acapulco, Mexico

Acapulco, Mexico

Jangan salah sangka, pantai-pantai di Acapulco masih lagi menjadi antara destinasi pelancongan yang terkenal di dunia.

Meskipun keindahan, kemasyhuran dan publisiti Acapulco sebagai lokasi terkenal di dunia, ia tetap menjadi salah satu diantara bandar-bandar yang paling berbahaya di dunia.

Statistik menunjukkan kadar jenayah yang luar biasa, 128 pembunuhan bagi setiap di 100,000 penduduk.

5) Sharm el Sheikh

Sharm el Sheikh

Anda akan mendapati di sana, sebuah landskap paling menakjubkan di dunia, pelancongan mewah, perkhidmatan redefine dengan konsep mewah, percutian yang menarik kepada berjuta-juta orang namun malangnya, serangan bersenjata, rompakan jalanan di siang hari dan rogol sangat berleluasa.

Ia memang memalukan kerana lokasi ini masih dianggap sebagai salah satu lokasi terbaik seumpama syurga bagi dunia.

6) Kuala Lumpur, Malaysia

Kuala Lumpur, Malaysia

Malaysia juga berbangga dengan landskap yang menakjubkan, budaya yang sangat unik untuk ditemui dan diterokai, namun sejarah keganasan terhadap mangsa juga terlalu banyak.

Pada masa ini, ibu negara ini dikatakan menjadi salah satu daripada bandar-bandar yang paling berbahaya di dunia.

Dengan kadar jenayah yang meningkat sebanyak 70% dalam tempoh tiga tahun dan seolah-olah akan terus menjadi parah.

7) Johannesburg, South Africa

Johannesburg, South Africa

Bandaraya Afrika Selatan ini hampir setanding dengan New York dalam infrastruktur, tarikan-tarikan pelancongan, perkembangan ekonomi dan cara hidup.

Namun, penasihat perjalanan menyenaraikan bandar indah ini sebagai antara yang paling berbahaya di dunia kerana orang masih boleh menyaksikan tembakan jalanan dan serangan fizikal di siang hari.

8) Caracas, Venezuela

Caracas, Venezuela

Kembali di Amerika Selatan, antara rekod dunia dalam jenayah dan keganasan. Kumpulan kartel dadah, pergaduhan jalanan dan pergaduhan berterusan diantara penduduk dan pihak berkuasa, yang secara jelas memberi amaran kepada orang ramai untuk tidak tinggal lama terutamanya di beberapa kawasan kejiranan tertentu.

9) Marrakech, Morocco

Marrakech, Morocco

Maghribi adalah sebuah negara yang indah dan ramai orang pergi ke sana untuk merasai budaya timur, belajar tentang tradisi purba, melihat padang pasir dengan mata mereka sendiri dan merasakan suasana yang ajaib.

Walau bagaimanapun, Marrakech adalah sebuah bandar yang amat berbahaya. Malah, laman web rasmi kerajaan memberi amaran kepada pelancong supaya mempertimbangkan dengan teliti lawatan mereka, kerana mereka mungkin mendapati diri mereka dalam situasi terancam.

10) New Orleans, U.S.A

New Orleans, USA

Fakta dan angka menunjukkan New Orleans sebagai salah satu bandar yang ganas dan satu-satunya di Amerika Syarikat yang termasuk di dalam senarai.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon