Monday, November 11, 2013

Taufan Paling Kencang Di Dunia Ragut 10,000 Nyawa Di Filipina!


Taufan terkuat di dunia yang memusnahkan seluruh bandar Filipina dipercayai sudah meragut lebih 10,000 nyawa, kata pihak berkuasa tempatan pada Ahad, sekali gus menjadikan ia bencana semula jadi paling dasyat yang pernah direkodkan negara itu.

Mayat seorang lelaki terdampar di Tacloban, Filipina pada Ahad.

Angka korban terbaru akibat Taufan Haiyan dikeluarkan ketika Amerika Syarikat berjanji menyalurkan bantuan tentera dalam usaha membantu mencari mangsa yang masih hilang dan beberapa kawasan yang terputus bekalan makanan sejak tiga hari lalu.

Ketua Polis Wilayah Leyte, Elmer Soria berkata lebih 10,000 dipercayai terkorban di wilayah paling teruk terjejas itu.

"Kami sudah mengadakan mesyuarat malam tadi dengan gabenor dan berdasarkan anggaran kerajaan, pada mulanya terdapat 10,000 mangsa terbunuh. Kira-kira 70 hingga 80 peratus rumah dan struktur bangunan di sepanjang jalan musnah akibat taufan," kata Soria.

New Zealand, Australia Salur Bantuan

New Zealand dan Australia pada Ahad menyalurkan bantuan segera sebanyak AS$490,000 (RM1.55 juta) kepada Filipina yang dilanda taufan terkuat di dunia sejak Jumaat.

Daripada jumlah itu, Willington menyumbangkan sebanyak AS$124,000 (RM394,196) manakala Canberra sebanyak AS$366,000 (RM1.16 juta).

Menteri Luar New Zealand, Murray McCully, berkata bantuan itu disalurkan ke Palang Merah bagi membantu organisasi berkenaan membekalkan rawatan kecemasan kepada mangsa Taufan Haiyan.

"New Zealand akan mempertimbangkan sokongan selanjutnya selepas jumlah kerosakan dinyatakan kelak,"

Rakan sejawatnya dari Australia, McCully Julie Bishop, berkata beliau sedih dengan kehilangan nyawa dan kemusnahan harta benda penduduk di negara itu.

"Kami menyediakan bekalan kecemasan untuk tempat tinggal sementara mereka termasuk tikar, selimut, kelambu , bekas air dan kit kesihatan untuk keluarga yang terkesan akibat taufan," katanya.

Sumber: Bernama/mStar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon