Sunday, November 24, 2013

Gambar Ngeri Anak Dibunuh Di Google Imej Jadi Igauan Bapa


Seorang bapa merayu kepada peneraju aplikasi enjin carian dunia, Google membuang imej satelit yang menunjukkan mayat anaknya berusia 14 tahun sewaktu dibunuh pada tahun 2009.

Jose Barrera
Jose Barrera.

Jose Barrera berkata, gambar yang terdapat pada Google Earth menunjukkan anaknya Kevin, ditemui didera dan ditembak mati di tepi landasan kereta api di Richmond, California empat tahun lalu.

“Apabila saya melihat gambar ini, ia masih sama seperti yang berlaku semalam dan ia membawa banyak kenangan kembali,” katanya.

Barrera memerhatikan imej mengerikan itu yang menunjukkan anaknya terbaring di tanah dengan sebuah kereta polis diletakkan berhampiran dan pegawai polis terbabit berdiri berdekatan dengan mayat itu, awal minggu ini.

Dia meminta Google membuang imej yang dianggap tidak menghormati perasaan keluarganya dan merancang membuat aduan jika gergasi Internet itu gagal berbuat demikian.

Namun, Google masih belum memberi tindak balas kepada permintaan DailyMail.

Penganalisis teknologi, Rob Enderle memberitahu KTVU, Google tidak mungkin mengeluarkan imej itu daripada lamannya.

“Apabila mereka membuang imej itu untuk memenuhi permintaan seseorang bagi satu perkara, adakah mereka tidak melakukannya untuk orang lain?

“Justeru, mereka mendapati adalah lebih mudah untuk mengatakan tidak,” katanya.

Kevin Barrera ditemui mati ditembak di tepi landasan kereta api pada Ogos 2009 iaitu di kawasan yang dikenali bermasalah.

Jose Barrera

Enam orang pernah terbunuh di sana di antara Februari dan Oktober tahun yang sama.

Remaja terbabit yang dikenali polis, menghabiskan masa pada malam 14 Ogos bersama keluarganya tetapi dibiarkan berjalan bersendirian selepas menerima panggilan telefon.

Mayatnya ditemui pada jam 7 pagi keesokan harinya oleh orang ramai yang lalu-lalang di sana. Tiada tangkapan dibuat berkait kematiannya.

“Saya tidak tahu perkataan yang sesuai untuk menggambarkan apa yang saya rasa. Hati saya benar-benar remuk,” ujar Barrera kepada Contra Costa Times selepas pembunuhan itu.

Ibu tiri Kevin, Leticia Marquez, memberitahu orang ramai selepas kematian anak tirinya: “Anak-anak anda yang seusia Kevin, tolonglah bantu kami.

“Tolonglah abang, kakak dan adik-adik kamu kerana mereka mencari kanak-kanak seumur anda.

“Mereka menculik anak-anak kita. Ini adalah zaman di mana orang-orang jahat melarikan anak-anak daripada kita,” katanya.

Kematian Kevin merupakan mangsa pembunuhan yang ke-33 di Richmond pada tahun 2009.

Menjelang akhir tahun ini, 47 mangsa dibunuh sekali gus meletakkannya sebagai bandar pembunuhan kedua dahsyat selepas New Orleans. -DM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon