Thursday, October 31, 2013

Inikah Padahnya Projek IC Di Sabah?


Warga asing Filipina banyak menggelisahkan warga Sabah malah mereka yang juga pemegang projek IC telah menolong Pendatang Tanpa Izin (PATI).

Pembunuh AmBank

Pendengaran Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang haram tidak mendatangkan kesan dan gagal menangani lambakan warga asing di Sabah.

Tinjauan mendapati warga Sabah melahirkan kebimbangan mengenai hal ini malah Semenanjung juga berhadapan hal ini.

“Generasi pertama projek IC yang telah beranak pinak. Mempunyai anak-anak yang bekerja dengan kerajaan sama ada negeri atau persekutuan. Jadi mereka ini yang menjadi orang tengah kepada PATI yang baru sampai dari seberang,” dakwa Mansau Ansau.

Gustavo Romero pula bertanya, “Pulau Gaya, Sepanggar, 1 Borneo, belakang Telipok, kawasan tersebut ada banyak PATI, tetapi tak ada pulak ambil tindakan seperti Ops Cantas?”

Sementara itu, Alex Kulleh menambah, “Bukan semua PATI itu jahat. Tetapi yang membimbangkan ada di antara mereka berani membuat masalah kerana mereka tahu mereka boleh lari.”

Insiden tembakan yang berlaku di Ambank Subang Jaya sudah cukup membimbangkan kerana kad pengenalan suspek didapati tidak wujud dalam rekod.


Suspek, yang juga Pengawal Keselamatan berusia 37 tuhan itu melepaskan tembakan ketika dua pekerja wanita sedang membuka pintu peti besi berkenaan malah sempat melarikan sejumlah wang.

Sehingga kini, suspek masih bebas.

Susulan kes tersebut, tindakan cepat telah dilakukan pihak berkuasa mendapati kebanyakan pengawal keselamatan terutama sekali di Kuala Lumpur kebanyakan mereka adalah warga asing.

Rakyat Sabah menggesa kerajaan lebih bersungguh-sungguh menangani isu PATI ini.

“Adakah PATI dan golongan pemegang mykad ini tidak mengancam negara Malaysia terutama sekali Sabah?

“Begitu lemah sistem penguatkuasaan di Malaysia sehingga ada PTI yang mengaku telah tinggal lama di Sabah dari tahun 1991 dan tanpa ada sebarang tindakan,”kata Lan Rh.

“Terbuktilah terlalu banyak penyelewengan di jabatan tertentu yang mengakibatkan masalah PATI tidak dapat diselesaikan sehingga sekarang.

“Walau bertukar ganti ketua jabatan tetapi masalah PATI terus menghantui sabah tanpa sebarang penyelesaian konkrit,” tegas beliau.

[Sumber]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon