Tuesday, October 15, 2013

Aeril Zafrel Nafi Terlanjur Dengan Wawa Zainal?!


"Di sini juga saya ingin menjelaskan yang memang benar saya terkena penyakit misteri. Ada pihak meragui saya. Bapa saya yang hadir pada hari ini juga boleh mengesahkannya. Adik beradik saya seramai lima orang juga terkena dengan penyakit ini," tutur Wawa sambil dipersetujui oleh bapanya.

Bekas Tunang Wawa Zainal

"Apabila saya sakit, ada individu lain yang masuk ke dalam tubuh saya dan saya menyedari perkara ini. Selama saya sakit, saya berubat di kampung halaman saya di Lahad Datu, Sabah. Akhirnya, penyakit saya pulih sebelum saya melahirkan anak saya," jelas Wawa panjang lebar.

Apabila disoal mengapakah mereka bernikah tanpa mengikut prosedur undang-undang yang sedia ada di negara ini, Aeril menjelaskan yang dia mendahulukan undang-undang Allah daripada undang-undang manusia kerana mahu sebuah hubungan yang halal di sisi Islam.

"Saya mahu hubungan saya dan Wawa menjadi hubungan yang halal di sisi Islam, sebab itu saya nikahi dia dahulu. Namun selepas itu, seperti pasangan lain, kami juga ada perancangan untuk mempunyai cahaya mata," ujar Aeril.

"Lepas saya dapat tahu Wawa hamil, saya ambil keputusan untuk bernikah sekali lagi mengikut undang-undang sebab mahu anak itu nanti 'ber-bin' nama saya. Kalau kami tak daftarkan perkahwinan kami, anak itu akan 'ber-bin' Abdullah, walhal dia anak saya. Saya mahu dia 'ber-bin' Suhairil. Namun begitu, orang ramai salah tafsir yang kami berdua terlanjur dan menganggap anak itu anak tidak sah taraf sedangkan perkara itu sebaliknya," cerita Aeril panjang lebar.

Peguam Aeril, Zulhasmi Zakaria mengulas mengenai tindakan mahkamah yang dikatakan akan diambil oleh Aeril masih dalam siasatan lagi.

"Masih belum ada keputusan lagi kerana untuk tindakan yang melibatkan mahkamah, semua perkara perlu diteliti di segenap aspek. Semuanya masih dalam siasatan lagi," jelas Zulhasmi.

*Kalaulah benar bagai dikata Aeril, tindakannya mendahulukan hukum Tuhan, kenapa agaknya Aeril 'bernikah' dengan Wawa sedangkan hukumnya haram bagi umat Islam merampas tunangan orang? Difahamkan Wawa ketika itu masih lagi terikat tali pertunangannya dengan seorang jejaka dari Lahad Datu, Sabah? Pembaca mohon pencerahan dari empunya diri..

Maksudnya: "Jangan salah seorang kamu bertunang ke atas tunangan saudaranya". Direkod oleh Malik dalam Muwatta, Syafie dalam Musnadnya, Ahmad dalam Musnadnya, Bukhari dalam Sahihnya (no: 2033) dll.

Yang dimaksudkan dalam hadis ini apabila seorang lelaki telah meminang seorang wanita, dan wanita tersebut telah menyatakan persetujuan untuk berkahwin dengannya, maka haramlah orang lain bertunang dengan wanita tersebut. Adapun jika pihak wanita belum menyatakan penerimaannya, maka tidak mengapa orang lain cuba masuk meminang. (Al-Istizkar 5/382).

Jika pertunangan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak, tiba-tiba ada orang lain berkahwin dengan wanita tersebut, maka dia telah melakukan perkara dosa.

Dari sudut kesahihan perkahwinan, ada khilaf ulama:
Ada ulama menyatakan pernikahan tersebut mesti difasakhkan (dibatalkan).
Ada ulama menyebut tidak perlu difasaskhkan seperti pendapat Abu Hanifah dan Syafie.
Ada ulama membuat perincian, jika mereka telah bersekedudukan maka boleh diteruskan perkahwinan. Tetapi jika belum bersekedudukan maka hendaklah difasakhkan pernikahan.

Kesimpulan, hukum bertunang dan berkahwin dengan tunang orang adalah haram. Kecuali jika belum dipersetujui atau dibatalkan pertunangan yang pertama.

Wallahu A'lam.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon