Wednesday, September 11, 2013

Turki Tambah Tentera Di Sempadan Syria


Turki menempatkan tentera tambahan di sempadan Syria susulan tindakan Amerika Syarikat (AS) yang mahu melancarkan perang terhadap negara itu.

Kereta perisai Rusia ditempatkan di Kilis Gaziantep.

Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan berulang kali menegaskan, negaranya sedia menghadapi sebarang ancaman pencerobohan tindakan AS di negara jirannya.

Ditanya adakah Turki akan campur tangan dalam krisis di Syria, beliau menjawab, pihaknya akan menentang habis-habisan termasuk bersedia mengerahkan anggota tentera dan memberi sokongan logistik mengikut keperluan semasa.

Press TV melaporkan, Turki telah bersedia dengan berapa pesawat pejuang Turki flied, menggerakkan kereta perisai di Kilis Gaziantep dan di wilayah-wilayah panas berhampiran sempadan Syria.

Sementara itu, Israel juga dikatakan telah menggerakkan sistem peluru berpandu Iron Dome di beberapa bandar berhampiran sempadan Syria.

Bekas pengarah perkhidmatan keselamatan Israel berkata, Tel Aviv juga membuat persediaan rapi untuk berperang pada bila-bila masa termasuk mengetatkan kawalan berhampiran sempadan Lubnan.

Bashar Al-Assad laung amaran terakhir

Krisis Syria
Presiden Syria, Bashar al-Assad.

Presiden Syria, Bashar Al-Assad sekali lagi memberi amaran akhir untuk melancarkan tindak balas sekiranya diserang kuasa luar.

Bashar berkata, tindak balas juga akan dilakukan, sekiranya Amerika Syarikat (AS) berterusan menuduh rejimnya menggunakan senjata kimia.

"Tuduhan itu adalah propaganda ciptaan AS dan sekutunya," katanya.

Dalam temu bual dengan media CBS, beliau berkata, AS sengaja menggunakan motif penggunaan senjata sebagai alasan membolehkan serangan tindakan balas terhadap sekutu Syria.

“Tiada bukti kami guna senjata kimia dan mustahil kami mahu membunuh rakyat sendiri,” katanya.

Sementara itu, Ketua Turus Rumah Putih McDonough membuat kenyataan mengejut berhubung isu berkenaan.

“Tuduhan itu adalah ‘perkara biasa’ berbanding bukti kukuh terhadap penggunaan kimia oleh tentera rejim tetapi penggunaan itu tidak disangkal,” katanya dipetik dari laporan Press TV.

Beliau sebelum ini diarah ke Syria untuk menentukan momentum pertempuran dengan usaha terhad oleh pentadbiran Barack Obama.

Barack Obama berdolak-dalik

Krisis Syria
Penunjuk perasaan di Korea Selatan mengadakan protes menentang 
rancangan AS untuk menyerang Syria di Seoul, kelmarin.

Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama telah mendedahkan sifat beliau yang sebenarnya tidak berpendirian tetap.

Ketika diwawancara CNN, kelmarin pemimpin itu cuba memutar-belit kenyataan dengan memberitahu bahawa beliau sedia menangguhkan rancangan untuk melancarkan serangan ke atas Syria jika negara itu bersetuju menyerahkan bekalan senjata kimia mereka di bawah kawalan antarabangsa.

Menurutnya kepada AFP, beliau mahu memastikan norma berhubung penggunaan senjata dikekalkan dan jika Syria bersetuju ia kononnya dapat mengelakkan tindakan ketenteraan dilancarkan ke atas negara bergolak terbabit.

Sementara itu, Syria menyambut baik inisiatif Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov supaya meletakkan senjata kimia mereka di bawah kawalan antarabangsa untuk dimusnahkan.

Dalam perkembangan lain, kumpulan pemerhati hak asasi manusia (HRW) mendakwa Presiden Bashar al-Assad sebagai dalang bertanggungjawab melancarkan serangan senjata kimia di Ghouta, bulan lalu.

Perkara itu didedahkan menerusi laporan setebal 22 muka surat yang didakwa mengandungi bukti kukuh termasuk pengakuan saksi. -SinarOnline

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon