Monday, September 16, 2013

Tahukah Anda Siapa Pencipta Mesin Wang ATM?


Luther George Simjian adalah salah seorang pencipta dan ilmuwan . Dia dilahirkan di Turki pada 28 Januari 1905 dan meninggal pada 23 Oktober 1997 pada usia 92 tahun.

Luther George Simjian.

Simjian berhijrah ke Amerika Syarikat pada usia 15 tahun setelah terpisah dengan keluarganya semasa Perang Dunia Pertama.

Setelah bertemu dengan kerabatnya di Connecticut, dia bekerja sebagai jurugambar kerana minat dengannya.

Pada mulanya, Simjian belajar di Universiti Yale dengan mengambil bidang kedoktoran, namun minatnya berubah ketika pihak universiti menawarkannya pekerjaan di Laboratorium Foto. Pada tahun 1928, dia telah menjadi ketua di Jabatan Fotografi di universiti tersebut.

Pada tahun 1934, Simjian berpindah ke New York, dimana dia telah mengembangkan mesin x-ray warna dan self-posing portrait camera, yang memungkinkan subjek untuk melihat ke dalam cermin dan melihat gambar yang tepat untuk diambil.

Dengan berbekalkan penemuannya ini, Simjian telah menubuhkan sebuah syarikat pembuatan kamera dengan jenama Photoreflex yang kemudiannya digantikan dengan nama Reflectone. Syarikat ini kemudiannya terus berkembang.


Ketika Simjian menawarkan idea untuk pelanggan bank melakukan transaksi pengeluaran wang tanpa perlu ke kaunter bank, ia diragui ramai orang.

Namun, dia tidak berputus-asa dan pada tahun 1939, Simjian telah mendaftarkan 20 paten yang berkaitan dengan penemuan barunya dan telah menawarkannya kepada sebuah syarikat besar yang sekarang ini dikenali dengan nama Citicorp.

Namun, hanya selepas enam bulan barulah Citicorp memberi respon mengenai tawaran Simjian.

"Nampaknya, orang yang akan menggunakan mesin ini hanyalah sejumlah kecil pelacur dan kaki judi yang malu dan tidak mahu bertemu muka dengan kerani bank"!

Akhirnya, pada hari ini disetiap sudut bangunan, kita dengan mudah menemui mesin 'ajaib' ini.

Apa yang menjadi keraguan ramai orang pada masa itu terbukti salah!

ATM telah menjadi keperluan yang tidak lagi mampu dipisahkan bagi kebanyakan daripada kita.

Terima kasih Simjian!

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Negara-negara Yang Paling Di Lawati Alien?

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon