Sunday, September 29, 2013

Israel Berang Sejarah Holocaust Di Persoal


Pegawai Israel menolak kenyataan Presiden Iran, Hassan Rowhani yang mengutuk Holocaust.

Holocaust

Pegawai berkenaan menganggapnya tidak memadai sebaliknya berkata dia sepatutnya mengutuk mereka yang menafikan pembunuhan beramai-ramai Nazi.

Rowhani memberitahu CNN selepas berucap pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kelmarin, penghapusan Yahudi pada Perang Dunia Kedua patut ‘dicela.’

Kenyataan itu dianggap menunjukkan perubahan radikal kerajaan Teheran.

Bekas presiden, Mahmoud Ahmadnejad pengkritik Israel berulang kali sambil mempersoal kesahihan Holocaust.

“Memang benar Rowhani tidak menafikan Holocaust, tetapi dia tidak mengutuk mereka yang menafikannya, seperti pemimpin sebelum dan pemimpin Iran lain,” kata Menteri Inteligen, Yuval Seinitz kepada radio Israel.

(Baca: Bukti Holocaust Adalah Pembohongan Besar Yahudi)

Sementara itu, Timbalan Menteri Luar Zeev Elkin berkata: “Mengiktiraf Holocaust tidak cukup.”

Rowhani memberitahu CNN apa saja jenayah berlaku dalam sejarah termasuk jenayah Nazi terhadap Yahudi patut dicela dan dikutuk.

“Tidak ada beza sama ada jenayah itu membabitkan nyawa Kristian, Yahudi atau Muslim. Bagi Kami semuanya sama,” kata Rowhani.

Bagaimanapun, presiden itu mengutuk pembentukan negara Israel dengan merampas tanah kumpulan lain hanya untuk membalas dendam terhadap jenayah Nazi.

Temu bual Rowhani diadakan sehari selepas Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mendakwa presiden itu tidak mengiktiraf Holocaust. -AP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon