Tuesday, September 24, 2013

iPad Untuk Lancarkan Mortar Yang Mengejutkan Dunia!


Sekeping gambar yang dirakamkan seorang jurugambar agensi berita Reuters baru-baru ini telah mendapat perhatian banyak media antarabangsa.

Seorang anggota Briged Ansar Dimachk menggunakan iPad semasa 
menlancarkan serangan mortar di Jobar, Damsyik pada 15 September lalu.

Gambar itu menunjukkan seorang anggota Briged Ansar Dimachk menggunakan sebuah komputer iPad semasa dia melakukan persediaan untuk melancarkan serangan mortar buatan sendiri ke arah tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad di Jobar, Damsyik pada 15 September lalu.

Briged Ansar Dimachk itu beroperasi di bawah kawalan tentera Pembebasan Syria yang menentang pemerintahan Bashar sejak Mac 2011.

Peperangan saudara yang berlaku di negara tersebut telah mengakibatkan lebih 100,000 orang terbunuh manakala lebih empat juta orang menjadi pelarian.

Kumpulan penentang itu mahu menggulingkan Bashar yang didakwa melakukan kekejaman dan gagal membawa demokrasi di negara tersebut.

Namun, gambar Reuters itu menggamit perhatian beberapa perunding ketenteraan dan bekas askar AS kerana mereka terkejut komputer tablet iPad digunakan untuk membantu melancarkan serangan mortar.

Komputer tablet itu dikeluarkan ketika Steve Jobs masih menerajui syarikat gergasi komputer di Amerika Syarikat (AS), Apple.

Pengeluaran iPad diumumkan pertama kali oleh Jobs pada 27 Januari 2010 pada satu sidang media di Pusat Kesenian Yerba Buena di San Francisco, AS.

Jobs yang meninggal dunia pada 5 Oktober 2011 selepas diserang penyakit kanser pankreas tidak dapat menyasikan produk keluaran syarikat itu telah dijadikan sebahagian daripada peralatan dalam peperangan.

Komputer tablet itu dicipta untuk merakamkan video, gambar, mendengar muzik, melayari internet dan menghantar e-mel.

Namun, ia turut dilengkapi dengan sistem kedudukan sejagat (GPS) bagi membantu para pengguna mencari destinasi yang hendak ditujui.

Seorang perunding isu-isu ketenteraan untuk portal berita ABC News, Stephen Ganyard berkata, para penentang itu mungkin menggunakan GPS yang terdapat pada iPad dan menyambungkannya dengan aplikasi pemetaan.

Menurutnya, data-data tersebut akan membolehkan para penentang itu mengetahui kawasan rejim Bashar.

Ganyard menjelaskan bahawa, penentang Bashar itu akan membuat pengiraan bagi menentukan arah terbaik untuk menghalakan mortar tersebut ke arah kedudukan askar-askar rejim Bashar.

Penggunaan iPad tersebut mengejutkan seorang bekas pengajar sebuah sekolah infantri untuk tentera marin AS, Paul Szoldra yang menyatakan, dia tidak pernah mendengar iPad mengandungi aplikasi yang boleh digunakan untuk melancarkan serangan mortar.

Menurutnya, setakat yang diketahuinya, komputer keluaran Apple itu mempunyai aplikasi untuk membantu para pengguna menembak ke arah sasaran dengan menggunakan raifal.

Penggunaan gajet seperti telefon iPhone juga pernah dilaporkan digunakan oleh para pejuang Libya yang menentang tentera Muammar Gaddafi pada tahun 2011.

Para pejuang itu menggunakan kompas dan kemudahan aplikasi Peta Google yang terdapat pada iPhone yang juga keluaran syarikat Apple untuk bertempur dengan askar-askar Gaddafi.

Ketika ini, kedua-dua keluaran syarikat Apple itu menjadi popular dalam kalangan orang awam yang berjuang untuk menentang askar-askar yang terlatih dalam pertempuran.

Kekangan kewangan dan akes untuk memperoleh senjata api canggih itu telah digantikan dengan penggunaan komputer tablet serta telefon bimbit.

Teknologi yang diperoleh dengan harga murah itu digunakan sepenuhnya bagi berdepan dengan kumpulan askar-askar yang dilengkapi peralatan perang yang mahal dan canggih.

Ia mungkin akan menjadi trend dalam peperangan kini.

Sumber: Kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon