Tuesday, September 03, 2013

Harga Minyak Naik Pengguna Rosakkan Stesen Minyak Tak Puas Hati!


Beberapa keping gambar telah dikongsi di laman-laman sosial seperti Facebook, Instagram dan Twitter berkenaan situasi semasa yang berlaku sebelum jam 12:01 malam di stesen-stesen minyak di seluruh negara.

Harga Petrol dan Diesel Naik

Bermula dengan keadaan sesak kenderaan yang merebut harga akhir minyak RM1.90 bagi RON95 hinggalah gambar suasana berselerak sebuah stesen minyak.

Keadaan berselerak tersebut dipercayai akibat daripada perbuatan pengguna yang tidak berpuas hati dengan pengusaha stesen minyak. Pengusaha stesen minyak itu memaklumkan bahawa minyak di stesennya telah pun habis.

Akibat bengang dengan dakwaan tersebut, pengguna tersebut dikatakan bertindak liar dengan merosakkan beberapa pam.

Harga Petrol dan Diesel Naik
Harga Petrol dan Diesel Naik
Harga Petrol dan Diesel Naik

Pengguna tersebut bertindak demikian kerana beranggapan pengusaha stesen minyak tersebut cuba mengambil kesempatan dengan menyimpan minyak. [Sumber]

Peniaga diberi amaran jangan naikkan harga barang

Peniaga diberi amaran supaya tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang, susulan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel, berkuat kuasa tengah malam tadi.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek, berkata pihaknya tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana peniaga yang cuba berbuat demikian dan mereka yang didapati bersalah akan dikenakan tindakan tegas berdasarkan akta sedia ada.

Pemantauan dan pemeriksaan akan dilakukan di kawasan bandar, luar bandar dan kawasan tumpuan ramai seperti pasar basah, pasar tani, pasar raya dan medan selera” Hasan Malek, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan

Kenaikan kecil

Katanya, berdasarkan kajian kos, kenaikan petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter hanya membabitkan kenaikan kecil kira-kira 0.1 peratus daripada sekarang dan ia bukan kenaikan mendadak serta tidak membebankan.

“Tiada sebab untuk peniaga menaikkan harga barang atau keperluan lain. Soal menaikkan harga barang sepatutnya langsung tidak timbul,” katanya kepada BH, semalam.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, semalam mengumumkan kenaikan itu adalah antara langkah rasionalisasi subsidi oleh kerajaan. Sehubungan itu, petrol RON95 akan berharga RM2.10 seliter, manakala diesel RM2 seliter.

Hasan berkata, kementerian akan sentiasa memantau harga barang di pasaran supaya ia sentiasa terkawal dan tidak akan terkena impak berikutan kenaikan itu.

“Kementerian akan sentiasa memberikan komitmen dengan ‘turun padang’ dan memantau harga barangan bagi membendung kegiatan memanipulasi harga.

Pantau harga barang

“Pemantauan dan pemeriksaan akan dilakukan di kawasan bandar, luar bandar dan kawasan tumpuan ramai seperti pasar basah, pasar tani, pasar raya dan juga medan selera,” katanya.

Beliau berkata, pengurangan subsidi berkenaan akan menyelamatkan kira-kira RM1.1 bilion wang kerajaan yang boleh digunakan untuk tujuan lain, yang mampu menjana ekonomi negara seperti pembangunan infrastruktur berkaitan pendidikan, termasuk bangunan sekolah.

“Justeru, apa yang diharapkan adalah semua pihak dapat memberi sokongan dan kerjasama sepenuhnya kepada kerajaan dengan tidak menaikkan harga barang atau perkhidmatan lain sewenang-wenangnya,” katanya. -BeritaHarian

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon