Saturday, August 10, 2013

Tiga Hakim Langgan Pelacur Dipecat


Tiga hakim akan dipecat oleh Parti Komunis China manakala seorang lagi diletakkan dalam tempoh perhatian, beberapa hari selepas laporan online menuduh mereka melanggan pelacur.

Gambar hiasan.

Satu siasatan dilakukan selepas seorang penulis blog yang diberi nama Ni oleh media tempatan, menyiarkan rakaman di internet minggu lalu menuduh lima pegawai berkenaan melanggan pelacur di sebuah kawasan peranginan tempatan.

Ia adalah skandal terbaru menyusuli kes rasuah dan pelanggaran disiplin termasuk kesalahan seksual oleh pegawai China yang didedahkan di internet.

Anggota Suruhanjaya Disiplin Shanghai berkata, empat hakim dan seorang eksekutif syarikat kerajaan melawat pusat peranginan terbabit bulan lalu dengan empat daripada mereka melanggan pelacur.

Berikutan itu, ketua dan timbalan ketua hakim Tribunal Sivil Mahkamah Tinggi Nombor 1, Chen Xueming dan Zhao Minghua dari Mahkamah Tinggi Rakyat Shanghai akan dipecat dari Parti Komunis, kata suruhanjaya terbabit dalam Weibo.

Timbalan ketua pemeriksaan disiplin suruhanjaya itu, Ni Zhengwen juga akan dipecat manakala timbalan ketua tribunal mahkamah nombor 5, Wang Guojun tidak mendapatkan khidmat pelacur dan akan diletakkan dalam perhatian parti selama dua tahun.

Suruhanjaya terbabit akan meminta parti untuk memecat semua empat hakim terbabit.

Seorang eksekutif Shanghai Construction Group, Guo Xinghua dipecat firma terbabit dan akan dipecat dari parti.

Video dikirimkan Ni menunjukkan lima pegawai termasuk Chen dan Zhao memasuki bilik mewah selepas makan diikuti beberapa wanita. Keterangan video menunjukkan Chen menyediakan pelacur itu.

Ni yang memberi maklumat menuduh Zhao campur tangan dalam satu kes sivil pada 2009 yang menyebabkannya kerugian besar, lapor akhbar Global Times, Isnin lalu.

Rakyat China menggunakan media sosial untuk mendedahkan salah laku pegawai meskipun usaha mereka kadang kala dilihat menggugat kestabilan sosial dan disekat pihak berkuasa. -AFP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon