Wednesday, August 21, 2013

Motif Tersirat Disebalik Larangan Penggunaan Rokok Elektronik


Kita memerhati dengan penuh minat tren meningkat para perokok di negara kita yang beralih kepada rokok elektronik ataupun 'e-cigarettes'.

Rokok Elektronik

Pada 18 Jun lalu, akhbar menyiarkan laporan 'Produk mengandungi nikotin dikawal sebagai ubat'.

Dalam laporan tersebut ada dinyatakan United Kingdom (UK) akan mengkategorikan semua rokok elektronik sebagai ubat.

Ini kerana pengguna rokok elektronik tidak menyedut tar, karbon monoksida dan karsinogen yang biasa terdapat dalam rokok konvensional.

Malangnya di Malaysia, adalah menjadi satu kesalahan untuk menjual rokok elektronik di bawah Akta Racun, jadi kita semua sudah sedia maklum perkara ini.

Namun apa yang sangat mengelirukan, rokok yang mengandungi asap, tar, karsinogen dan karbon monoksida tidak pula dilarang, sebaliknya rokok elektronik yang tidak mengandungi mana-mana bahan berbahaya tadi dilarang.

Faktanya, rokok elektronik mengandungi nikotin, tetapi pengguna boleh memilih kandungan nikotin dalam rokok elektronik mereka. Sesetengahnya mengandungi 12mg nikotin, 9mg, 6mg dan pengguna turut boleh memilih rokok elektronik yang langsung tidak mengandungi nikotin.

Penggunaan nikotin dalam rokok elektronik adalah sama dengan penggunaan pelekat nikotin dalam rawatan berhenti merokok sehinggakan campuran cecair yang digunakan untuk menghasilkan wap dalam rokok elektronik seperti propylene glycol dan gliserin sayuran sudahpun digunakan dalam produk makanan, ubat gigi dan alat sedut asma.

Perkara yang baik tentang rokok elektronik adalah ianya tidak mengeluarkan asap sebaliknya wap yang menyerupai asap. Ianya juga tidak mengeluarkan sebarang bau sehinggakan orang yang duduk berdekatan dengan pengguna rokok elektronik tidak akan perasan orang di sebelahnya sedang menggunakan rokok elektronik.

Rokok elektronik tidak mewujudkan perokok pasif. Abu rokok juga tidak dihasilkan oleh rokok elektronik. Hakikatnya, nama rokok elektronik boleh dianggap tidak tepat kerana tidak ada persamaan antara rokok tembakau dengan rokok elektronik.

Sesetengah pengguna rokok elektronik tidak suka kepada istilah merokok kerana sebenarnya mereka tidak merokok. Istilah 'vaping' lebih disukai dikalangan pengguna rokok elektronik.

Di sesetengah negara, rokok elektronik dijual di farmasi-farmasi sebagai alat bantuan berhenti merokok. Persatuan Pakar Kesihatan Awam Amerika menyokong penjualan rokok elektronik kerana ia mungkin dapat menyelamatkan 4 juta nyawa perokok di AS.

Health New Zealand Ltd turut menerbitkan laporan tentang bagaimana rokok elektronik jauh lebih selamat berbanding dengan rokok tembakau konvensional.

Apa yang lebih menakjubkan sebenarnya, hanya Malaysia dan Lebanon sahaja yang melarang penggunaan rokok elektronik di dunia. Mengambilkira bahaya rokok tembakau yang mengeluarkan asap, sebahagian besar pengguna rokok elektronik mempersoalkan sama ada larangan ini semata-mata untuk meredakan kebimbangan pelobi tembakau di kedua-dua negara ini, memandangkan fakta yang diketahui umum bahawa industri tembakau merupakan penyumbang besar dalam pendapatan negara.

Di sesetengah negara seperti Australia, rokok elektronik tidak dilarang, namun cecair rokok elektronik yang mengandungi nikotin adalah dilarang.

Ramai pengguna rokok elektronik di Australia memperolehi cecair mengandungi nikotin mereka dari New Zealand, namun ramai juga yang berpuas hati dengan cecair yang tidak mengandungi nikotin.

Perlu ada pemeriksaan balas, kajian oleh saintis bebas serta kajian perbandingan antara rokok elektronik dan rokok tembakau.

Kajian mendalam perlu dilakukan terhadap rokok elektronik kerana menguatkuasakan larangan penggunaannya atas alasan mengandungi nikotin merupakan sesuatu yang kelakar kerana rokok tembakau mengandungi kadar racun yang lebih banyak dan bahaya.

Jika rokok elektronik dilarang, rokok tembakau juga sepatutnya dilarang kerana ia jauh lebih berbahaya dibandingkan dengan rokok elektronik.

Hakikat lebih ramai orang beralih kepada rokok elektronik seharusnya dipuji. Orang-orang ini sebenarnya membantu mengurangkan risiko mereka menghidap penyakit akibat merokok juga kepada orang lain yang tidak merokok.

Pengguna rokok elektronik juga mesra kebersihan kerana tidak memerlukan bekas abu rokok serta tiada puntungan rokok yang perlu dibuang.

Rakyat semakin menyedari kepentingan penjagaan kesihatan dan Kerajaan patut menyokongnya. Justeru, mengapa tidak digalakkan sekiranya Kerajaan betul-betul serius membasmi rokok.

Pilihan untuk berhenti merokok akhirnya tiba, namun kenapa diletakkan larangan dan membiarkan rakyat kembali merokok?

BACA INI JUGA: Awas! 10 Tabiat Yang Boleh Merosakkan Otak!

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon