Monday, August 05, 2013

Kerana Sekolah Berpengetua Cina, Tiada Cuti Awal Sempena Hari Raya?


Menerusi maklumat dari sumber yang boleh dipercayai, Jabatan Pelajaran Negeri Sabah telah mengeluarkan surat kebenaran memohon Cuti Berganti pada 5 dan 6 Ogos 2013 kepada semua sekolah di Negeri Sabah, namun ada sekolah yang menganggap tidak ada keperluan untuk mengambil cuti tersebut dan meneruskan hari persekolahan seperti biasa.


Cuti Berganti tersebut adalah bertujuan memberi peluang kepada Guru-guru dan pelajar membuat persiapan sempena sambuatan hari raya aidilfitri.

Sebagai ibubapa juga sangat berharap pihak pengurusan SMK Apin-Apin, Keningau, Sabah, lebih memahami keperluan cuti awal sempena hari raya ini, kerana ibubapa juga ada perancangan tersendiri mengatur perjalanan cuti raya.

Oleh kerana pihak sekolah memilih untuk tidak mengambil cuti berganti ini, maka ibubapa terpaksa memilih sama ada membatalkan perancangan perjalanan cuti raya atau membenarkan anak-anak mengambil "cuti sendiri" atau ponteng sekolah.

Sudah tentulah sukar untuk membuat keputusan.

Perayaan ini hanya sekali setahun yang mana secara tradisinya menjadi hari perhimpunan keluarga yang tinggal berjauhan. Dalam masa yang sama juga ibubapa juga tidak mahu anak-anak tercicir waktu dalam persekolahan.

Kerana Sekolah ini sekolah menengah dua sesi pastinya juga ibubapa terpaksa membuat perjalanan lewat kerana menunggu waktu sekolah tamat pada waktu petang.

Tahun-tahun sebelum ini, pihak sekolah tidak pernah membelakangkan soal persiapan cuti sempena hari raya aidilfitri. Namun pada tahun ini (2013) agak mengejutkan juga apabila pihak sekolah tidak pula memohon cuti ganti.

Janganlah hanya kerana Pengetua sekolah ini berbangsa Cina dan tidak menyambut hari raya aidilfitri maka pengetua beranggapan keperluan untuk mengambil cuti awal ini tidak perlu?

Kalau dihitung bilangan Guru beragama Islam di sekolah tersebut bilangannya hampir separuh tetapi kenapa pihak sekolah terlalu bertegas tidak memberi ruang awal mengambil cuti awal?

Bagi umat islam, Kemudahan Cuti yang tersedia ini bukan cuti semata-mata tetapi sewajarnya diberikan bagi memberi ruang kepada guru-guru dan juga pelajar membuat persiapan bagi menyambut hari kemenangan setelah sebulan berpuasa menahan lapar dan nafsu.

Diharapkan pada masa akan datang Pengetua sekolah ini lebih sensitif dengan suatu perayaan seperti Hari Raya.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon