Sunday, July 21, 2013

Lokasi-lokasi Di Serata Dunia Yang Sangat Pelik


Info Pelik. Planet Bumi adalah ciptaan yang menakjubkan untuk diteroka dengan daya tarikan nilai estetika. Malah di era yang sarat dengan teknologi ini, wujud beberapa tempat yang dianggap sebagai pelik. Mari kita lihat tempat-tempat yang paling pelik di bumi.

Kauai, Hawaii


Kauai adalah pulau yang paling kuno di Hawaii yang keempat terbesar yang terletak di pulau-pulau utama. Lava ditepi pantai membuatkan pengalaman duniawi di sini yang menakjubkan dan sangat pelik.

Spotted Lake, Osoyoos


Tasik Spotted, tasik masin yang terletak di barat laut Osoyoos, British Columbia. Apabila air menyejat pada musim panas, bintik-bintik besar mineral akan tertinggal yang memberikannya nama ini yang sangat unik dan pelik.

Aurora Borealis (North Pole)


Aurora atau cahaya kutub utara, cahaya yang sungguh cantik secara semula jadi menerangi langit pada waktu malam di rantau kutub. Ia dianggap sebagai "Tarian daripada Roh" oleh orang-orang Cree.

Fly Geyser, Reno


Fly Geyser adalah perkara yang pelik di bumi, merupakan air mata air yang terpancut keluar. Ia terdiri daripada dua geisar di mana salah satunya dalam keadaan tidak aktif manakala yang lain memancut.

Socotra


Socotra adalah tempat yang paling asing dan terletak di Afrika di mana anda boleh mencari payung berbentuk pokok darah, pokok berair gergasi, pokok timun, flora dan fauna secara eksklusif yang merupakan habitat ditempat ini.

Rio Tinto


Ia berasal dari pergunungan Sierra Andalusia dan berwarna merah yang disebabkan mineral besi dan mineral lain melalui perlombongan lama di kawasan itu.

Moeraki, New Zealand


Moeraki adalah besar, aneh, batu-batu sfera yang boleh ditemui di Pantai Koekohe. Ia berpunca dari enapan dari lantai laut.

Pamukkale


Kolam Pamukkale terletak di Turki dan pemandangan pelik ini boleh ditonton oleh semua penghuni bumi. Ia terbentuk daripada kalsium karbonat yang membentuk pemandangan menakjubkan apabila air disejat.

Racetrack Playa


Racetrack Playa terletak di California dan dikenali kerana batu-batu yang terletak di sini. Di sini batu-batu bergerak sendiri dari kedudukan asal mereka dan membentuk trek yang sangat unik.

[Sumber][Edited by SP]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon