Sunday, July 28, 2013

Genius Yang Di Tawarkan Jawatan Pensyarah Ketika Masih Di Sekolah Menengah


Saul Aaron Kripke ialah seorang anak rabai dan dilahirkan di New York serta membesar di Omaha pada tahun 1940. Dia telah menunjukkan kebijaksanaan dan sifat luar biasanya dalam segala hal.


Pada gred keempat persekolahan dia telah menemui algebra dan di penghujung sekolah tatabahasa, dia telah menguasai bidang geometri dan kalkulus dan juga telah mengambil jurusan filosopi.

Semasa masih berusia belasan tahun, Saul telah menulis beberapa buah kajian yang akhirnya telah ditukarkan menjadi satu kertas kerja logik modal. Salah satu daripada kajiannya itu telah mendapat surat tawaran daripada sebuah jabatan matematik di Harvard yang menyatakan keinginan mereka untuk dia memohon kerja disitu tapi dia telah membalas surat tersebut dan menolaknya.


Alasannya ialah, emaknya telah berpesan agar dia menghabiskan dahulu sekolah menengah dan memasuki universiti terlebih dahulu.

Selepas menghabiskan sekolah menengah, universit yang dipilih oleh Saul ialah Harvard. Saul telahpun dianugerahkan dengan Anugerah Shock, iaitu anugerah bagi bidang filosopi yang sama tarafnya dengan Anugerah Nobel.

Sehingga ke hari ini dia masih dianggap sebagai salah seorang ahli filosopi terhebat dunia.

-SP

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon