Wednesday, May 08, 2013

Kenapa Pakatan Bebas Membuat Hasutan Dan Provokasi?


Beberapa nama marhein telah ditahan dan disoalsiasat oleh pihak berkuasa kerana menghasut. Laporan polis pula telah dibuat dengan sepantas-pantasnya oleh para pemimpin dan pecacai Pakatan dengan harapan mereka dapat membuktikan yang UMNO adalah RASIS dan ketegangan yang timbul sekarang adalah kerja UMNO.


Namun sesuatu yang amat menarik dan mudah untuk diperhatikan ialah bagaimana mudah dan bebasnya puak Pakatan melepaskan diri apabila mereka melakukan provokasi dan hasutan untuk menaikkan kemarahan orang Melayu dan penyokong UMNO khasnya.

Beberapa jam selepas keputusan rasmi PRU13 diumumkan, gerombolan DAP terus bekerja keras melakukan hasutan di media-media sosial. Gambar dan video dimuatnaik dengan tajuk yang menggambarkan kemenangan UMNO dan BN telah dibantu oleh pengundi hantu.

Dan tidak sampai beberapa jam kemudian, ianya mulai menjadi viral dan pelbagai tokok tambah telah dibuat untuk menyedapkan alasan tersebut.

Terlalu jelas pemula kepada provokasi tersebut adalah budak-budak upahan DAP yang dikembang biakkan oleh para pemimpin parti berkenaan. Namun mereka jelas terselamat dan lepas bebas walaupun tindakan mereka itu sebenarnya boleh mencetuskan tindak balas yang amat dahsyat.

Hari ini pula Anwar Ibrahim yang masih beranggapan dia adalah pemenang sebenar PRU13 akan mengadakan satu himpunan untuk memperkukuhkan taktik berkenaan. Reaksi dan sentimen para penyokongnya ditagih.

Terang dan jelas di situ yang pihak berkuasa sebenarnya mempunyai tugas untuk menahan puak-puak berkenaan. Kalau benar mereka mempunyai bukti bagi apa yang mereka tuduhkan, seharusnya semasa dalam "jagaan" pihak berkuasalah mereka perlu menunjukkan bukti berkenaan. Dan seharusnya jugalah mereka menyediakan segala bukti yang lengkap bagi memperlihatkan kebertanggungjawaban mereka terhadap segala tuduhan yang dilemparkan.

Apa yang berlaku sekarang ialah mereka hanya mahu menggunakan klip-klip video dan gambar-gambar yang tidak cukup substance untuk menaikkan kemarahan penyokong sendiri.

Malah lebih malang ada pula video dan gambar yang menunjukkan warga asing dalam bas khas yang kata mereka itu adalah bukti kukuh pengundi hantu sedangkan setiap hujung minggu sepanjang tahun para pendatang asing khususnya warga Nepal, India, Bangladesh dan Pakistan akan menaiki bas khas untuk mereka ke tengah-tengah bandaraya atau lokasi tertentu untuk mereka bertemu seperti di Jalan Silang, Kuala Lumpur atau di pekarangan KLCC.

Malah dalam klip-klip video yang terpapar juga secara jelas menunjukkan bagaimana para penyokong Pakatan telah menjadi raja dan menakut-nakutkan orang ramai untuk mengundi.

Hari ini Anwar Ibrahim akan menggunakan bukti-bukti tersebut dan menokok tambah bagi menampung kekurangan yang terdapat di dalamnya menerusi ceramah menghasutnya.

Nizar bebas menghasut?

Ceramah Nizar di Kg Baru Kalumpang, Hulu Selangor pada 17/4/2010 ketika kempen PRK Hulu Selangor. Beliau membuat fitnah,malah gagal memberikan bukti dan saksi. Inilah salah satu cara pimpinan memainkan sentimen perkauman untuk memecah belah keharmonian kaum di Malaysia.



Persoalannya sekarang walaupun kes ini sudah dalam siasat Polis, kenapa sehingga hari ini tiada sebarang tangkapan dibuat terhadap Nizar? Kebal sangatkah dia walhal kita semua tahu puak PAS ini hanya menjadi anjing pada DAP. Jelas orang Melayu yang diperbodohkan oleh Cina DAP masih lagi mahu disimpan dan dibiarkan bebas?

Pihak Polis perlu tegas, jangan biar diaorang ni naik lemak. Jangan sampai rakyat tak boleh tahan sabar dan jadi perkara yang tidak diingini baru terkial-kial nak bertindak. GR yakin PDRM adalah pasukan keselamatan yang terbaik dan haruslah berlaku adil. Jangan tangkap orang yang meluahkan melalui Twitter saja ditangkap dan sorang lagi penulis blog pencacai PR tapi pemimpin pakatan yang jelas cakap provokasi melampau takut nak ambil tindakan ker?

Takkanlah tindakan hanya untuk golongan Melayu sahaja sedangkan bagi golongan Cina pula mereka bebas menghasut dan melakukan provokasi?

Atau sebenarnya masih ada juga pendapat yang mengatakan kalau kita hendak menang besar, kita kena ikut sahaja semua tuntutan puak berkenaan sepertimana yang berlaku sepanjang 2008-2013?

[Sumber 1][Sumber 2]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon