Tuesday, May 14, 2013

Anwar Dan Najib Patut Berundur Dari Dunia Politik


Najib digesa supaya berundur manakala Anwar pula telah berjanji untuk bersara jika kalah pada PRU 13 yang baru berlalu. Namun, inilah politik, setiap kata-kata boleh diputar-belit.

Patutkah Najib berundur?

Yang jelas dan nyata, sekalipun menang, prestasi BN di bawah Najib adalah lebih teruk daripada Abdullah Ahmad Badawi di mana BN kehilangan lebih banyak kerusi parlimen iaitu hanya memperolehi 133 kerusi parlimen berbanding 140 yang diperolehi pada tahun 2008.

Ini menunjukkan juga kepimpinan Najib adalah lebih lemah daripada Pak Lah. Dan beberapa hari sebelum pilihanraya berlansung Tun Dr. Mahathir menyatakan Najib perlu berundur dan memberi laluan kepada timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin jika gagal meraih majoriti besar dalam pilihan raya umum ke-13 tahun ini.

"Jika dia gagal, sudah tentu dia harus berundur," kata Dr Mahathir kepada pemberita selepas forum anjuran Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI) di ibu kota, lapor The Malaysian Insider.

Persoalan kini, apakah Najib sedia untuk berundur setelah gagal untuk menunjukkan prestasi baik di dalam PRU13 semalam? Dan apakah Mahathir bersedia untuk menjadi "pendesak" supaya Najib supaya memberi laluan kepada Muhyiddin menjadi PM?


Patutkah Anwar Berundur?

Sementara itu, agak menarik jika ambil kira situasi semasa, satu undian di laman web akhbar peniagaan theedgemalaysia.com menunjukkan lebih 80 peratus pembaca mahu Anwar menunaikan janjinya sebelum PRU13 bersara dari politik.


Pada pukul 2.30 petang Isnin, dari 9976 pembaca, 8005 atau 80.23 peratus mahu Anwar menunaikan janjinya untuk berhenti jika gagal membawa pakatan pembangkang ke Putrajaya.

Hanya 1972 yang berpendapat Anwar patut kekal membawa cabaran pembangkang dalam PRU akan datang.

Undian tersebut bermula dengan ayat, PR gagal untuk menawar Putrajaya, apakah Anwar patut bersara sebagai pemimpin.

Jawapan pertama adalah, "Tidak, beliau sepatutnya meneruskan tugas mengetuai PR kerana telah menang lebih kerusi daru PRU sebelumnya.

Dan jawapan kedua "Ya, beliau patut meletak jawatan seperti yang telah dijanjikannya"

TheEdge adalah akhbar peniagaan nombor satu di Malaysia.

Anwar semasa kempen PRU13 berjanji beliau akan bersara sebagai ahli politik jika pembangkang gagal ke Putrajaya. Beliau berhasrat mahu menjadi pensyarah di universiti luar negara.

Bagaimanapun ketika berucap di 'himpunan gelap' pembangkang di Stadium Kelana Jaya Rabu lalu, Anwar memberitahu beliau TIDAK akan bersara kerana pembangkang sebenarnya menang.

Ramai yang terkejut macam mana Anwar boleh kata pembangkang menang sedangkan pakatan PKR-DAP-PAS itu hanya menang 89 kerusi berbanding 133 milik BN.

Ini bukan kali pertama Anwar buat 'lawak' begitu, kerana pada malam keputusan diumumkan 5 Mei, Anwar isytihar PR menang ketika undi belum dijumlahkan, iaitu seawal jam 7 petang.

Anwar kelihatan terdesak mahu 'merampas kuasa' dengan menganjurkan berbagai siri 'himpunan gelap' pembangkang sejak tewas PRU13.

P/s; Janji Ditepati atau Janji Bukan Untuk Di Tepati..

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon