Saturday, March 02, 2013

Tahukah Anda Binatang Yang Paling Mahal?

Loading...

Tahukah anda binatang tidak punya akal, namun masih punya hati dan perasaan. Bila kita ada binatang peliharaan, secara tidak langsung, kita akan menyayangi mereka dengan memandikan mereka, memberi ubat jika mereka sakit, mencuci sangkar mereka, memberi makan dan sebagainya.

Nak tahu tak 3 spesies binatang termahal di dunia ? Jom kita lihat..

Singa Putih

Singa Putih.jpg

Binatang ini juga merupakan binatang yang sangat mahal dan bintang ini juga sangat pelik. Harga Singa Putih ini adalah $138,000.

Singa putih ini sangat jarang di temui dan hampir pupus dan hanya hidup di hutan-hutan Afrika. Alasan binatang ini mahal dan sangat pelik adalah kerana adanya kecacatan pada Gen.

Ciri-ciri khas dalam warna putih yang membuat haiwan ini semakin sukar untuk ditemui.

Tikus Tg2576

Tikus Tg2576.jpg

Sangat mengejutkan, ini adalah tikus yang kecil, dan namanya juga sangat pelik iaitu Tg2576. Dalam keluarga tikus, saintis yakin, tikus ini dapat memegang kunci untuk menyembuhkan Alzheimer, yang telah menjadi elemen penting untuk investigasi penyakit.

Alzheimer merupakan salah satu bentuk demensia yang sering ditemui di klinik. Demensia adalah gejala kerosakan otak yang mengganggu kemampuan seseorang untuk berfikir, daya ingatan dan fungsi berbahasa.

Perkara tersebut membuatkan pesakit demensia sukar untuk melakukan aktiviti seharian. Pada jaringan otak tersebut ditemui lapisan atau plaque dan serabut saraf yang tidak normal.

Kerana itulah tikus ini bernilai $270,455.00 euro. Binatang ini diperolehi dengan teknik mengubah genetik supaya mengembangkan Alzheimer.

Kedua gen mereka sebagai keturunan artifisial dimodifikasi untuk menghasilkan protein manusia, acetylcholinesterase, yang bertanggungjawab atas kematian neuron di otak.

Ular Lavender Albino Python Female

Ular Lavender Albino Python Female.jpg

Lavender Albino Python Female ialah nama ular yang berharga $20,000. Dikategorikan dalam jenis mata ular merah dan warna kulit antara dua warna lavender dan kuning, ular ini sangat pelik maka sebab itulah harganya pun sangat mahal.

BACA INI JUGA: Benarkah Burung Cenderawasih Kononnya Dari Kayangan?

Sumber: dairishare

2 comments

tikus itu di rumah saya banyak . tikus kecil berwa abu abu gelab itu

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon