Wednesday, February 06, 2013

Senjata Berbahaya Yang Sangat Popular Pada Zaman Dahulu


Pelbagai senjata lama yang berbahaya digunakan semasa peperangan zaman dahulu. Dan percayalah, kebanyakannya agak menakutkan apabila dibayangkan bagaimana semua senjata-senjata ini digunakan ketika berhadapan dengan musuh.

Blunderbuss

Blunderbuss

Blunderbuss merupakan bentuk awal senapang patah, menggunakan serbuk dan menembak. Muncung akan dimuatkan peluru dan dibakar sebelum menembak.

Senjata yang telah digunakan oleh tentera pelbagai negara yang berasal dari Eropah.

Blunderbuss dalam teori, boleh dimuatkan dengan apa-apa jenis serpihan, batu-batu kecil atau sisa logam boleh digunakan untuk menembak.

Biasanya digunakan oleh tentera zaman Napoleon sekitar tahun 1800-an dan juga digunakan oleh lanun-lanun Eropah.

Mangsa akan terburai perut bila terkena peluru yang menebar di merata-rata tempat.

Bardiche

Bardiche

Senjata ini terletak di suatu tempat antara polearm dan kapak keluarga (senjata ini dikenali sebagai poleaxes), yang terdiri daripada tiang panjang dengan kepala kapak yang luas .

Bardiche berasal Rusia. Digunakan sebagai pemotong atau pemecah senjata. Senjata itu perlu menggunakan dua tangan dan dihayunkan secara mendatar dan menegak.

Nunchaku

Nunchaku

Nunchaku adalah senjata dari Okinawa, Jepun, yang terdiri daripada dua batang kayu, atau kadang-kadang logam, disertai oleh rantai.

Senjata ini digunakan dengan memegang salah satu bahagian kayu dan dihayun dengan cepat kearah mangsa.

Kawasan sasaran biasanya adalah bahagian wajah atau lengan, dengan tujuan untuk mematahkan tulang mangsa.

Seorang pengguna yang terlatih amatlah berbahaya dan menjadikan lawan amat sukar untuk mempertahankan diri terhadapnya. Ini kerana ia adalah mustahil untuk meramalkan dimana arah pukulan akan datang.

Nunchaku juga boleh digunakan secara berpasangan, dengan satu pasangan di tangan sebelah.

Dragon Beard Hook

Dragon Beard Hook

Ia sekeping cangkuk besi diikat dengan tali atau rantai yang digunakan oleh pahlawan-pahlawan Cina sebagai satu cara memerangkap dan melumpuhkan mangsa.

Senjata ini terdiri daripada kepala logam yang mengandungi dua atau lebih cangkuk bergerigi, disertakan dengan tali atau rantai yang panjang.

Digunakan sebagai "pemutus" kepala, tujuannya juga adalah untuk menebuk atau merobek sebahagian badan musuh dengan salah satu cangkuk dan kemudian menggulung serta menarik tali untuk membunuh mereka.

Ini sering menyebabkan badan mangsa terkoyak dan mereka akan bergelut untuk melarikan diri. Ianya berasal dari Dinasti Song.

War Scythes

War Scythes

Diadaptasi dari alat pertanian, War Scythes telah diubah supaya bilahnya lurus dari atas aci. War Scythes telah digunakan untuk menebas dan menikam mangsa.

Berat dan bentuk aerodinamik senjata ini menjadikan mangsa akan cedera parah.

Mampu memotong walaupun memakai topi logam, senjata ini telah diubahsuai dari peralatan pertanian yang kemudiannya disesuaikan untuk kegunaan tentera.

Dikatakan mangsa mungkin cedera parah sebelum mati.

Maul

Maul

Tiada kaedah tertentu untuk menggunakan ketika menyerang mangsa. Ianya seperti tukul dan tidak tajam dan berasal dari Perancis.

Kawasan sasaran biasanya adalah kepala, tangan atau kaki. Satu hayunan tunggal sudah mencukupi untuk menghancurkan tulang badan termasuk tengkorak walaupun memakai perisai kepala.

Chakram

Chakram

Sering disalah anggap sebagai pedang, yang sebenarnya adalah senjata yang sama seperti tombak.

Cara penggunaan Chakram adalah serupa dengan bintang yang digunakan oleh ninja (shuriken). Juga dikenali sebagai gelang lemparan perang.

Senjata ini berasal dari India dan biasanya cakera pada bilahnya yang besar dibuat daripada logam.

Satu lagi bentuk Chakram adalah Chakkar, satu lagi senjata berbilah berbentuk gelung. Chakkar telah digunakan oleh pahlawan-pahlawan Sikh dengan jarak pembalingan sehingga 100 meter.

Morning Star

Morning Star

Terdiri daripada aci pepejal kayu atau logam yang terletak di dalam bola logam yang besar yang dihiasi dengan beberapa bilah. Morning Star digunakan oleh pasukan berkuda pada zaman pertengahan.

Kaedah utama serangan adalah dengan menghayun senjata pada musuh. Sasaran yang paling biasa, secara logiknya adalah muka atau kepala. Pukulan juga boleh diarahkan di bahagian kaki atau lutut untuk melumpuhkan musuh.

Caltrop

Caltrop

Senjata paling terkenal yang digunakan dalam filem ninja adalah caltrop iaitu objek dengan mata yang tajam yang direka untuk dijatuhkan apabila dikejar oleh musuh. Ia akan menyebabkan kecederaan teruk pada kaki musuh.

Fungsinya lebih kurang sebagai perangkap menyebabkan musuh akan bergerak dalam kesakitan.

BACA INI JUGA: Top 10 Peperangan Yang Bermula Dengan Pembohongan Amerika Syarikat

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon