Sunday, February 03, 2013

Mata Nyaris Buta Tercucuk Lidi Sosej Panggang

Loading...

Wang Zijun dikatakan sedang makan sosej di dalam kereta sebelum bapanya tiba-tiba memberhentikan kereta serta-merta.

Nyaris Buta

Akibat daripada insiden itu, sebatang pemegang sosej buluh telah tercucuk pada kedalaman 1.5cm di bahagian kelopak mata anaknya yang pada ketika itu sedang makan sosej di tempat duduk belakang kereta yang dipandu itu.

Batang buluh sepanjang 1.5cm tertusuk berhampiran kelopak matanya hampir menyebabkan dia buta.

Doktor mengatakan dia bernasib baik kerana tidak kehilangan penglihatan disebabkan batang buluh itu tidak mengenai tepat pada matanya.

Dia kemudiannya dikejarkan ke hospital dengan doktor berhati-hati cuba membuang batang pemegang buluh sosej yang telah menembusi kulit kelopak mata kirinya itu.

Bapa kanak-kanak tersebut, Mr Dong berkata, 'selepas brek mengejut, anak saya menjerit dengan kuat menyebabkan saya terkejut. Saya terlihat batang sosej hampir menusuk biji matanya' katanya.

Menurut seorang ketua pakar bedah, Qiu Xiaorong, jika bapanya memandu lebih laju sedikit, perkara yang lebih buruk mungkin akan terjadi.

Dia juga bernasib baik kerana pemegang sosej yang tertusuk pada kedalaman 1.5cm itu tidak mengenai tepat pada mata anaknya yang boleh menyebabkan buta.

Selepas kejadian tersebut, ibu bapa Wang Zijun diberi amaran keras untuk memastikan anaknya, Wang Zijun sentiasa mamakai tali pinggang keselamatan untuk mana-mana perjalanan masa hadapan.

BACA INI JUGA: Apa Itu Buta Warna Dan Jenis-jenisnya

sumber: buatbest

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon