Tuesday, December 11, 2012

Penemuan Luarbiasa Spesis Baru Dinosour


Asalnya ditemui 13 tahun lalu semasa pembinaan lebuh raya yang baru, satu spesies dinosaur yang sebelum ini tidak diketahui telah dijumpai. Fosil dinosaur tersebut ditemui di kawasan tapak di tebing sungai Jialing berhampiran perbandaran barat daya Chongqing, China.

Penemuan Luarbiasa Spesis Baru Dinosour

Dinosaur ini telah digelar Yueosaurus Tiantaiensis atau Tiantai Yue Dinosaur, yang berasal dari wilayah barat daya (Tiantai dalam daerah Zhejiang) di mana ia telah ditemui.

Menurut pihak berkuasa, wilayah ini pernah menjadi sebahagian daripada Negeri purba Yue semasa Tempoh Musim Bunga dan Musim Luruh lebih 2,500 tahun yang lalu.

Saintis telah mengenal pasti rangka ini sebagai sebahagian daripada kumpulan baru iaitu Ornithischians, juga dikenali sebagai dinosaur "burung pinggul" kerana struktur burung seperti pinggul mereka. Mereka adalah haiwan herbivor yang berkeliaran semasa purba China dalam tempoh Cretaceous kira-kira 100 juta tahun lalu.

Fosil tersebut mempunyai paruh seperti itik, iaitu 1.5 meter panjang, berdiri 0.9 meter tinggi dan berlari di atas dua kaki. Yueosaurus adalah dinosaur yang paling kecil sekali ditemui di China.


Ia adalah satu tugas yang sukar untuk mengenal pasti rangka ini, dan ia mengambil masa lima penyelidik dari China dan Jepun dan melebihi tiga tahun kajian intensif untuk menjelaskan bahawa ia memang tergolong dalam spesies yang berasingan, yang sebelum ini tidak diketahui oleh dunia moden.

Dinosaur jenis ini, iaitu ornithopods, sangat jarang ditemui di Asia, dan setakat ini, hanya empat spesies itu telah didedahkan di benua, menjadikan Yueosaurus yang kelima dan yang pertama dari tenggara China.

Laporan saintifik ke atas penemuan ini ditulis oleh Zheng telah diterbitkan oleh majalah British, Cretaceous Research.

Kedua-dua saintis Jepun yang terlibat dalam penyelidikan ini adalah Masateru Shibata dan Yoichi Azuma, kedua-duanya dari Fukui Prefectural Dinosaur Museum.

Saksikan video di YouTube.

-Majalahbiarbetul.blogspot.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon