Wednesday, December 19, 2012

Benarkah Wujudnya Syurga Di Dalam Bumi?


Melangkah ke gua-gua semulajadi ternama di dunia ibarat 'syurga' untuk para pelancong dan peminat alam semulajadi.

Ikuti keindahan gua-gua dan tasik-tasik di dalam gunung yang sungguh menakjubkan.

Carlsbad Caver

Benarkah Wujudnya Syurga Di Dalam Bumi?

Carlsbad Cavern termasuk ruang gua yang besar, bilik besar, kebuk batu kapur semulajadi yang hampir 4,000 kaki (1220 m) panjang, 625 kaki (191 m) lebar dan 255 kaki (78 m) tinggi pada titik tertinggi. Ia adalah ruang ketiga terbesar di Amerika Utara dan terbesar ketujuh di dunia. Yang terbesar di dunia adalah Sarawak Chamber di Malaysia.

Carlsbad Caverns terletak di Taman Negara Amerika Syarikat di Pergunungan Guadalupe di tenggara New Mexico. Tarikan utama di taman ini adalah gua menunjukkan, Carlsbad Cavern. Pelawat ke gua boleh berjalan sendiri melalui pintu masuk semula jadi atau menggunakan tangga yang disediakan terus ke Underground Lunchroom 750 kaki di bawah.

Derinkuyu Cappadocia Underground


Gua purba di Turki, Bandar Derinkuyu Cappadocia Underground adalah multi-level bandar purba bawah tanah di Cappadocia Derinkuyu daerah di Nev, Ehir Province, Turki. Dengan 11 tingkat melanjutkan kedalaman kira-kira 85 meter. Gua ini cukup besar untuk menjadi tempat perlindungan kepada beribu-ribu orang bersama-sama dengan ternakan mereka dan kedai-kedai makanan. Ia merupakan bandar terbesar yang digali bawah tanah di Turki dan merupakan sebahagian daripada rangkaian beberapa kompleks bawah tanah yang ditemui di seluruh Cappadocia.

Gua Fingal


Gua Fingal adalah gua laut di pulau yang tidak berpenghuni, Staffa, di Inner Hebrides Scotland. Ia terbentuk sepenuhnya dari tiang basalt hexagonally bersendi, serupa dalam struktur ke Causeway Giant di Ireland Utara dan Ulva berdekatan. Dalam kedua-dua kes ini, permukaan penyejukan jisim lava panas retak dalam corak heksagon dalam cara yang sama untuk mengeringkan lumpur retak telah mengecut, dan kemudian retak secara beransur-ansur diperluaskan ke dalam jisim lava kemudian apabila sejuk dan mengecut kemudian  membentuk tiang yang kemudiannya didedahkan oleh hakisan.

Jurang Gouffre de Padirac


Pelawat akan turun sedalam 75 meter melalui tangga sebelum memasuki gua. Gua, pada kedalaman 103 meter, mengandungi sistem sungai bawah tanah yang sebahagiannya boleh menaiki dengan bot. Sistem gua ini dianggap sebagai salah satu fenomena yang luar biasa yang terbentuk secara semulaja di Massif Central.

Gouffre de Padirac telah tercipta dalam jangka waktu yang tidak diketahui apabila bumbung runtuh ke dalam gua dalam tanah yang sangat besar. Dipercayai gua ini wujud pada abad ke-3 dan telah didiami semasa abad ke-15 dan 16 di mana pada waktu itu Kalium nitrat telah digali dari kawasan tersebut.

Reed Cave Flute


Reed Cave Flute merupakan mercu tanda dan tarikan pelancongan di Guilin, Guangxi, China. Ia adalah sebuah gua batu kapur semulajadi dengan lampu berwarna-warni dan telah menjadi salah satu tarikan yang paling menarik selama lebih 1200 tahun. Gua ini dipercayai berusia lebih 180 juta tahun. Gua ini juga diberi  digelar 'seruling merdu' atau Reed Cave Flute dipenuhi dengan sebilangan besar stalaktit, stalagmit dan pembentukan batu dalam bentuk yang pelik dan menarik

Di dalamnya, terdapat lebih daripada 70 inscripsi yang ditulis dengan dakwat bertarikh 792 Masihi di Dinasti Tang. Tulisan-tulisan tua ini mencatatkan bahawa ia telah ditemui sejak zaman purba di Guilin. Ia telah ditemui semula pada tahun 1940-an oleh sekumpulan pelarian dan sejak itu telah menerima ramai pengunjung.

Gua Lava Tube


Gua Lava Tube atau Tube Lava gua dibentuk oleh aliran lava yang besar. Lava tersebut telah mengalir keluar dalam lingkungan yang sangat luas sehingga beberapa kilometer.

Gua Marble


Ais glasier mengandungi zarah kecil dan apabila ais cair, zarah kekal di dalam air dan kemudiannya memberi kesan yang luar biasa. Meltwater glasier sedikit keruh dan ia akan membiaskan sebahagian cahaya biru yang berpunca dari sinaran matahari. Oleh yang demikian air General Carrera Lake mempunyai warna birunya yang tersendiri.

Gua Marble adalah pembentukan geologi keindahan luar biasa. Gua ini telah terbentuk dalam marmar tulen dan bermandikan air berwarna biru. Gua ini dikelilingi oleh sungai-sungai yang datang dari glasier gunung Patagonian Andes.

Melissani Cave


Gua ini mempunyai tasik biru langit diliputi dengan batu-batuan di bahagian bawah. Tumbuh-tumbuhan di pintu gua, warna batu yang melapisi seperti madu dan coklat di pintu gua itu. Terdapat juga tasik di dalam gua ini.

Skocjan caves


Gua Skocjan adalah sistem gua di Slovenia. Disebabkan keindahan dan kepentingannya yang luar biasa, Gua Škocjan telah dimasukkan dalam senarai tapak warisan semula jadi dan budaya dunia UNESCO pada tahun 1986. International scientific circles telah mengakui kepentingan gua ini sebagai salah satu khazanah semulajadi bumi. Dianggap antara gua yang paling penting di dunia, Gua Škocjan merupakan fenomena yang paling penting kepada aktiviti bawah tanah di kedua-dua rantau Karst dan Slovenia.

[Sumber]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon