Thursday, December 06, 2012

Bahaya Lambakan Ubat Kuat Lelaki Di Pasaran


Lambakan ubat kuat seks tradisional atau moden di pasaran yang tidak mempunyai kelulusan Kementerian Kesihatan boleh menimbulkan ancaman kepada pengguna di daerah ini terutamanya yang mengalami masalah hubungan kelamin.


Pegawai Kesihatan Daerah Kuala Selangor, Dr Mohamed Azahar Mohamed Nawi berkata, Kuala Selangor juga tidak terkecuali berdepan dengan lambakan ubat peransang yang dijual di farmasi atau kedai ubat disebabkan wujudnya permintaan orang ramai.

Menurutnya, memang mudah untuk memperdaya pengguna yang mengalami masalah hubungan kelamin dengan hanya menjanjikan kepuasan kepada mereka sedangkan jika tersilap langkah akan membuatkan pengguna merana atau mungkin menyebabkan mati pucuk.

“Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Selangor (PKSKS) tidak mempunyai kuasa untuk menghalang penjualan ubat atau pil kuat ini di pasaran dan hanya mampu untuk memberi nasihat atau menjalankan pemeriksaan kesihatan bagi memastikan mereka sesuai untuk mengambil ubat tersebut atau tidak.

“Bukan semua pengguna boleh mengambil ubat ini kerana boleh mengundang bahaya terutamanya pesakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang,” katanya yang diminta mengulas isu penggunaan ubat perangsang seks yang mula berleluasa di daerah ini.

Mohamed Azahar berkata, pengguna mempunyai pilihan untuk mendapatkan beberapa jenis ubat yang mempunyai kelulusan kementerian yang boleh didapati di hospital, klinik dan farmasi, namun mereka perlu mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

“Ini kerana kemungkinan yang dikhuatiri mengambil ubat tanpa nasihat daripada doktor atau yang tidak diluluskan kementerian, ia boleh memberikan kesan negatif dalam jangka masa pendek atau panjang bergantung kepada kesesuaian ubat itu kepada pesakit.

“Mungkin ubatan seumpama ini memberi keupayaan atau membantu mengatasi masalah mereka dalam masa singkat, namun kita bimbang jika ubat dicampurkan dengan bahan kimia yang berbahaya, ia mungkin akan memudaratkan pesakit dengan kesan sampingan lain.

“Justeru, orang ramai dinasihatkan tidak mengambil pil, kapsul atau jamu yang dijanjikan akan memberi kesan yang memuaskan tanpa meneliti terlebih dahulu preskripsi yang disediakan sama ada mempunyai kelulusan kementerian dan Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan,” katanya.

–Sinar Harian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon