Monday, November 19, 2012

Kejam! Pesalah Dihiris Selama Tiga Hari Sebelum Dibenarkan Mati!


Di masa lampau beberapa negara masih menggunakan hukuman mati yang sangat kejam. Seperti yang pernah terjadi di China pada Dinasti Manchu (1644-1912). Pemerintah yang berkuasa ketika itu melaksanakan hukuman mati yang sangat kejam.


Hukuman mati tersebut disebut Ling Chi. Hukuman ini dilakukan dengan mengikat pesalah pada sebuah tiang di khalayak ramai, kemudian bahagian tubuhnya dihiris satu per satu selama tiga hari. Pesalah akan merasakan kesakitan yang luar biasa kerana bahagian tubuhnya dipotong sedikit demi sedikit hingga mati dalam masa tiga hari.

Selama tiga hari tersebut pesalah akan merasakan penderitaan yang sangat hebat kerana luka pada hirisan-hirisan tubuhnya. Namun apabila pesalah mati dalam tempoh beberapa jam selepas dihiris, maka si penyeksa juga akan dihukum mati.

Begitulah kejamnya hukuman ini menyebabkan semua orang takut melakukan kesalahan. Namun tidak semua kesalahan boleh menggunakan hukuman Ling Chi. Ling Chi hanya dikenakan kepada mereka yang melakukan kejahatan yang berat seperti membunuh ahli keluarga kakitangan kerajaan.

Malah, ketika ini beberapa buah negara di Eropah sudah menghapuskan hukuman mati. Namun sebahagian negara masih lagi mengekalkan hukuman mati bagi penjenayah kelas atasan.

-Duniarealiti.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon