Thursday, September 28, 2023

SBDJ Siri 192: Makhluk Aneh Usung Mayat


"Apa sakitnya Pak Aji?" Tanya saya ingin tahu. Tiada jawapan dari Haji Basilam.

"Apa sakitnya, Pak Aji?" ulang saya.

"Doktor pun tak tahu apa jenis penyakitnya. Begitu juga dengan dukun dan pawang. Seluruh badannya bengkak-bengkak, dari liang roma keluar peluh bercampur darah."

Toyol jadi-jadian

"Dah berapa lama dia sakit macam tu?" Andi Kamarool memintas.

"Khabarnya, dah hampir enam bulan. Dia berselera mahu makan, bila makan apa yang disuap semuanya keluar."

"Kasihan," kata saya lemah.

Suasana kembali sepi. Saya terharu dengan penderitaan yang ditanggung oleh lelaki tersebut.

Andi Kamarool mengigit bibir, pada hemat saya dia juga berfikir seperti apa yang saya fikirkan. Haji Basilam menggeliat dan meluruskan sepasang kakinya untuk menghilangkan rasa lenguh-lenguh sendi.

"Semasa sakit itulah," suara Haji Basilam memecah kesepian.

"Dia memberitahu ketua kampung, pak imam dan kadi yang dia mahu mewakafkan sebahagian dari tanahnya yang berpuluh-puluh ekar untuk mendirikan masjid, surau, sekolah agama.

"Tanah ladang getah dan tanah sawah juga diwakafkan bagi membiayai masjid, surau, sekolah agama serta tenaga pengajar. Hanya, sebahagian kecil saja yang diberikan kepada isterinya."

"Orang bergelar dan kaya yang baik hati," saya memberi komen.

"Tetapi..." Haji Basilam tidak menyambung kata.

Wajah kata dan Andi Kamarool direnung tajam.

"Kenapa Pak Aji?" Saya terus menyoal.

"Sebaik saja dia mati dan selamat dikuburkan, keadaan menjadi sebaliknya." Haji Basilam berhenti lagi.

Dia menarik nafas sambil melepaskan keluhan kecil. Pandangannya, tertumpu ke arah tingkap yang terbuka lebar. Anak mata menangkap gerakan dedaun ciku yang disentuh bayu pagi.

Tindak-tanduk Haji Basilam itu mengundang keresahan dan tanda tanya dalam hati.

"Apa yang terjadi Pak Aji? cerita Pak Aji terputus-putus."

Ungkapan yang dihemburkan oleh Andi Kamarool membuat Haji Basilam tersentak. Sepasang anak matanya, kembali tertumpu ke wajah saya dan Andi Kamarool.

"Isterinya.."

"Kenapa dengan isterinya Pak Aji?" tanya saya tidak sabar.

"Dia melanggar wasiat arwah suaminya yang sudah diberitahu pada ketua kampung, tuan kadi dan pak imam. Dia menafikan yang suaminya membuat wasiat semacam itu."

"Perempuan tamak." Andi Kamarool meledakkan kemarahannnya.

"Semua harta benda yang diwakafkan itu dijual kepada orang kaya bukan Melayu yang berasal dari Nibung Tebal, Seberang Perai.

"Kemudian, secara diam-diam si janda tamak itu menghilangkan diri, membawa wang yang banyak." Haji Basilam senyum sambil mengaru pipi kirinya.

"Kenapa dia lari, Pak Aji?" Saya tidak berdaya melawan sabar.

"Kaum kerabat arwah suaminya yang tahu keadaan sebenar mula bertindak, mula mengutuknya. Mereka mahu patah-patahkan batang leher si janda."

"Kemana dia lari Pak aji?" Andi Kamarool pula bertanya Haji Basilam termenung sambil mengkedutkan kening, macam mengingati sesuatu.

"Ramai yang mengesyaki dia lari ke Kuala Tungkal di daerah Riau, kerana datuk neneknya berasal dari situ. Bila dicari oleh kaum kerabat arwah suaminya ke tempat tersebut, ternyata dia tak ada disitu," tutur Haji Basilam bersahaja.

"Memang, licin dan cekap orangnya," kata saya.

"Datuk kamu juga turut mencarinya ke sana. Usahanya sia-sia saja."

"Tanah yang dijual macamana?" Andi Kamarool menyoal.

"Tanah yang dibeli oleh orang kaya dari Nibong Tebal terus terbiar mejadi belukar. Bila mahu diusahakan atau dimajukan oleh pemiliknya, macam-macam kejadian pelik berlaku.

"Pernah pembeli datang melawat ke kawasan tersebut waktu siang, diburu gajah liar. Terpaksa lari lintang pukang dan akhirnya jatuh sakit. Berbulan-bulan duduk di hospital, bila sembuh terus jadi gila."

"Agaknya si wanita tu lepaskan penunggu," saya beri komentar.

"Entahlah, aku sendiri tak berani nak kata apa-apa. Terpulanglah kepada kamu berdua buat tafsiran," Haji Basilam senyum panjang lalu menyandarkan tubuhnya ke dinding.

PERSOALAN

Cerita yang diluahkan oleh Haji Basilam menimbulkan seribu pertanyaan dan persoalan dalam hati saya.

Diri Andi Kamarool saya tidak tahu tetapi, bukan sesuatu yang aneh jika dia juga berfikir seperti apa yang saya fikirkan.

Dua tiga kali saya lihat Andi Kamarool melagakan gigi atas dengan gigi bawah. Pada saat itu juga, saya segera terfikir kenapa manusia sanggup menafikan perkara yang sebenar.

Kenapa wasiat suami yang baik rela dikhianati oleh si isteri? Barangkali didorong oleh nafsu tamak haloba membuat manusia lupa diri.

"Apa yang kamu menungkan? Apa yang kamu fikirkan Tamar?"

"Tak ada apa-apa pak aji, tetapi apa yang saya fikirkan kenapa si pemuda itu secara mendadak saja mencari datuk."

"Semuanya terjadi secara kebetulan."

"Cara kebetulan?" Andi Kamarool seperti terkejut.

"Iya," angguk Haji Basilam serius.

"Cuba ceritakan pak aji," saya mendesak.

Sepasang tangan Haji Basilam menekan pangkal belikat kiri dan kanan. Dia kembali mengaru pipi kiri. Kesempatan itu saya manfaatkan untuk menghilangkan rasa lenguh dipunggung.

Saya bangun dan bergerak ke jendela, merenung keadaan diluar dan kemudian kembali duduk untuk mendengar cerita selanjut dari Haji Basilam.

"Waktu aku dan datuk kamu berjemah Isyak di masjid, seorang jemaah mengadu pada aku yang anak lelakinya baru berusia setahun, menangis sepanjang malam.

"Tangisan itu bermula dari waktu maghrib hingga matahari terbit, perkara itu sudah berlanjutan selama tiga bulan.

"Sudah puas berikhtiar, tidak juga mahu baik, apa yang peliknya bila waktu siang, budak tu tidur lena."

"Jadi Pak aji minta datuk si Tamar menolongnya?" Tanya kamarool.

"Iya," angguk Haji Basilam.

"Datuk setuju?" Muncul lagi pertanyaan dari saya.

"Setuju, ikhtiar dan usaha datuk kamu diperkenankan oleh Allah. Dengan segelas air dingin yang disapu ke muka budak tu, dia tidak lagi menangis malam. Dari situlah si pemuda tu mendapat tahu tentang kebolehan datuk kamu. Lalu dia mencuba."

"Memang perangai datuk kamu suka menolong orang sakit." sambil komentar, Andi Kamarool menepuk bahu saya.

"Itu amal jariahnya," tingkah Haji Basilam yang kamu sambut dengan ketawa.

CERITA

Bagi saya cerita dari Haji Basilam sudah berakhir. Tetapi, bagi Andi Kamarool masih belum berakhir.

Dia mahu tahu apakah punca atau jenis penyakit yang dideritai oleh janda kaya yang dianggapnya sebagai manusia tamak.

Andi Kamarool mahu tahu macamana bentuk dan rupa penyakit yang ditanggungnya.

Kerana faktor-faktor tersebut, tidak hairanlah dia terus mendesak Haji Basilam untuk menyambung cerita tersebut.

Pada peringkat awalnya, Haji Basilam agak keberatan untuk melanjutkannya. Desakan yang kuat dari Andi Kamarool membuat Haji Basilam mengaku kalah.

"Menceritakan kisah orang yang sudah meninggal dunia kepada orang lain yang masih hidup, bukanlah perbuatan yang baik, ditegah oleh ajaran agama kerana bila disebut-sebut roh simati tidak selesa," Haji Basilam menggunakan senjata terakhir untuk menolak hajat Andi Kamarool.

"Tujuan kita baik untuk mengingatkan orang yang hidup supaya jangan mengikuti jalan yang silap. Saya sekadar ingin tahu saja, setidak-tidaknya saya boleh beringat supaya jangan terkena macam dia," itu alasan Andi Kamarool, kenapa Haji meneruskan ceritanya.

Alasan yang diutarakan oleh Andi Kamarool dapat diterima oleh Haji Basilam. Dan dia pun berusaha memperlengkapkan cerita seperti apa yang dihajati oleh Andi Kamarool.

"Ada syaratnya," wajah Andi Kamarool ditatap oleh Haji Basilam.

"Apa syaratnya," tanya Andi Kamarool.

"Jangan dipanjangkan kepada orang lain.

"Saya berjanji," ikrar Andi Kamarool yang disambut oleh Haji Basilam dengan senyum. Penuh yakin dengan ikrar yang diluahakan oleh Andi Kamarool.

"Sebaik saja si sakit melihat wajah datuk kamu, dia pun menangis semahu-mahunya dan menyatakan hasratnya untuk balik ke tanah semenanjung.

"Dia mahu jumpa penghulu, Ketua kampung, pak imam dan tuk kadi. Dia juga nak jumpa dengan anak buah arwah suaminya," Haji Basilam memulakan cerita yang terputus dengan penuh keyakinan. Saya terus pasang telinga.

"Buat apa dia nak jumpa orang-orang tu pak aji?" Pertanyaan yang diajukan oleh Andi Kamarool membuat Haji Basilam tersenyum sinis. Ekor matanya mengerling tajam ke arah saya.

"Kamu tak dapat tangkap maksudnya, Andi."

"Tidak."

"Mudah saja. Dia mahu minta maaf atas perbuatannya yang lalu. Dia bersedia menebus kembali tanah yang dijual, bersedia menyempurnakan wasiat suaminya."

"Apa yang datuk beritahu padanya?"

"Datuk kamu beritahu, penghulu sudah bertukar ke tempat lain, Pak Imam meninggal dunia di Mekah, ketua kampung sudah pindah ke Sanglang Perlis. Tanah yang dijual terbiar begitu saja. Dia terus menangis."

TANAH

Menurut Haji Basilam, kerana tanah tersebut dipercayai menyimpan bijih yang banyak, pembeli (pemiliknya) mula menjalankan kerja¬kerja melombong ditanah tersebut.

Semua jentera berat yang bakal digunakan dalam kegiatan melombong yang ditempatkan dikawasan tersebut habis diterbalikkan oleh makhluk halus.

Para pekerja yang ditempatkan dirumah panjang (yang dibuat dari papan lapis) tidak dapat tidur dengan lena.

Setiap malam, mereka didatangi oleh sejenis makhluk yang menyerupai mayat yang sudah dikafankan dalam jumlah yang besar, kira-kira hampir seratus orang, mereka mengusung keranda mayat sambil mengetuk dan menerajang pintu rumah panjang.

Bila ada penghuni yang membuka pintu, mereka menghadiahkan secebis kain kafan berserta tulang yang dikeluarkan dari keranda usang yang dipikul.

Bila azan subuh dilaungkan kegiatan dilakukan oleh makhluk ganjil segera berakhir.

Cebisan kain kafan segera bertukar menjadi kulit binatang yang mengeluarkan bau busuk. Tulang menjadi daging yang dikerumuni ulat bersama bau yang boleh membuat seorang muntah tahi.

Jentara berat yang tidak dirosakkan segera dimanfaatkan oleh para pemandu yang mendakwa dirinya handal, tidak percaya dengan hal-hal ganjil atau ghaib.

Tetapi, apa yang pasti mereka terpaksa melalui pengalaman yang getir. Ketika mereka menggunakan jentolak untuk menumbangkan pokok, injin jentolak tiba-tiba mereka mati atau terbalik secara mengejut.

Jika tidak terbalik, si pemandu akan mengalami kecelakaan dalam bentuk lain, secara tidak semena-mena seperti dipatuk ular hitam, dihempap pokok atau dahan terjatuh dalam lubang yang mengakibatkan kaki mereka patah.

Pendek kata, setiap pohon yang terdapat dikawasan tanah yang sudah diwasiatkan itu, tidak boleh diusik sebarangan.

Kerana kejadian-kejadian yang dianggap aneh dan tidak masuk akal itu menyebabkan para pekerja lari. Walau diberi upah yang tinggi atau mahal, tidak ada siapa yang mahu bekerja.

"Semua cerita-cerita aneh yang berlaku, tidak disampaikan oleh datuk kamu kepadanya," Haji Basilam renung muka saya.

"Apa muslihatnya?"

"Tak ada apa-apa muslihatnya, kalau diberitahu mungkin sakitnya bertambah," jelas Haji Basilam.

Serentak saya dan Andi Kamarool anggukkan kepala.

"Wanita tu, masih beruntung kerana ada jiran yang mahu ambil tahu tentang dirinya, kalau tidak, keadaannya tentu lebih teruk lagi," Andi Kamarool sengaja mengemukakan pertanyaan agar Haji Basilam tidak berhenti bercerita.

Ternyata teknik yang digunakan itu berhasil. Haji Basilam seperti mendapat kekuatan baru untuk melanjutkan perbualan.

"Setelah bersoal jawab, pemuda yang menjemput kami itu mengaku yang dia adalah suami si sakit yang dikahwini secara senyap-senyap. Umur budak lelaki itu dalam lingkungan tiga puluhan, sedangkan umur si sakit sudah hampir lapan puluhan."

"Itulah sebabnya, bila dia menjemput datuk dan Pak aji dia memperkenalkan dirinya sebagai jiran. Dia malu riak mengaku sebagai suami pada wanita tua," saya luahkan pendapat.

"Mungkin cakap kamu ada benarnya," balas Andi Kamarool.

Saya lihat Haji Basilam anggukkan kepala. Saya kira dia setuju dengan pendapat yang saya katakan.

"Seperti biasa, sebelum melakukan sesuatu, datuk kamu akan bertanya tentang perkara agak ganjil yang selalu dibuat oleh orang yang sedang sakit," tidak saya nafikan kebiasaan datuk seperti apa yang dikatakan oleh Haji Basilam itu.

Bila keterangan yang diberi memuaskan hati, barulah datuk bersedia menolong orang yang terlantar sakit.

"Menurut kata budak lelaki tu.." kali ini tekanan nada suara Haji Basilam agak meninggi seperti memperolehi kekuatan tersendiri.

"Dalam masa-masa tertentu terutama waktu malam, wanita itu akan menjerit dan meracau tidak tentu arah, tidak mahu makan, tidak boleh melihat wang. Kalau melihat wang, badannya menggeletar dan berpeluh kemudian terus jatuh pengsan," sambung Haji Basilam.

"Kasihan dia pak aji?" Andi Kamarool bersuara lemah.

"Kami juga diberitahu, sudah hampir setahun dia tidak boleh berdiri dan terpaksa baring menanggung sakit."

BANGUN

Secara mendadak Andi Kamarool bangun, berlari ke muka pintu. Berdiri disitu, merenung ke setiap sudut halaman macam ada sesuatu yang dicarinya.

Andi Kamarool kembali mendekati saya lalu memberitahu, yang dia seperti terdengar ada suara orang yang memanggil namanya.

"Lupakan saja, perkara yang kamu dengar," Haji Basilam bagaikan tahu apa yang dirasai oleh Andi Kamarool.

"Berbalik pada cerita kita tadi pak aji, apa tindakan datuk saya selanjutnya."

"Dia agak keberatan, tetapi kerana dirayu oleh si pemuda berkali-kali hatinya menjadi lembut."

"Syukurlah kerana datuk mahu menolongnya," tanpa disedari terkeluar kata-kata itu dari kelopak bibir.

Haji Basilam ketawa kecil, saya tidak tahu apakah ketawa itu terjadi secara kebetulan atau ketawa menyindir.

Kata Haji Basilam lagi, sebagai memenuhi harapan budak lelaki yang menjemputnya, datuk segera menyuruh si pemuda menyediakan segelas air tawar dan sehelai daun kunyit yang sudah tua.

Permintaan datuk segera dipenuhi. Daun kunyit tua segera digosok oleh datuk dengan belakang tangan beberapa kali.

Tujuannnya berbuat demikian untuk menghilangkan habuk, ulat atau sebarang kekotoran yang melekat pada daun kunyit.

Bila sudah dipasti dan diyakini yang daun kunyit itu sudah bersih lalu bahagian hujung daun dibenamkan dalam air putih. Dibiarkan beberapa minit sebelum dipusingkan berkali-kali.

Semasa melakukan perbuatan itu datuk bagaikan menafikan kehadiran Haji Basilam dan si pemuda yang berada dekatnya. Dia seolah-olah hanya berdepan dengan si sakit saja.

Daun kunyit tua yang masih dilekati air terus dilekapkan ke pangkal telinga sebelah kanan. Manakala air putih dijaramkan ke bahagian kepala yang seluruhnya sudah dikuasai rambut putih yang kusut masi.

Bila semua kerja tersebut selesai dilakukan, datuk terus berdiri. Kemudian perlahan-lahan dia merendahkan tubuhnya hingga dia duduk dalam keadaan mencangkung untuk beberapa saat saja. Setelah itu barulah dia duduk dalam keadaan biasa.

Tiba-tiba datuk terus memegang ibu jari kaki kanan pesakit. Secara mendadak seluruh tubuh pesakit tersintak-sintak macam terkena kejutan letrik sambil mengerang seolah-olah mengalami sakit yang amat sangat.

"Kesian dia, lepaskan ibu jari. Dia menangis pakcik." Rayu si pemuda dengan wajah yang sedih.

Datuk anggukkan kepala dan ibu jari kaki kanan yang dipegang segera dilepaskan.

"Beri dia minum air ini." Datuk segera menghulurk'an gelas berisi air putih yang ditawar kepada si pemuda.

Arahan datuk segera dilaksanakan. Setelah meneguk air tersebut, pesakit nampak lemah sekali dan akhimya terus terlena.

Datuk pun beralih tempat duduk, menyandarkan belakang pada tiang seri.

"Bila dia terjaga, beri minum air dalam gelas. Cuma ini saja ikhtiar yang mampu saya buat. Semoga Allah memberkati usaha ikhtiar saya. Marilah kita berdoa supaya dia cepat sembuh." Si pemuda mengikuti gerak bibir datuk dengan penuh teliti.

"Apakah dia ada harapan untuk sembuh pakcik?" tanya si pemuda.

Datuk termenung sebentar dan menetap wajah sipemuda dengan penuh rasa simpati.

"Susah nak cakap, pada zahirnya harapan tu tak ada," nada suara datuk lemah, wajahnya nampak sayu sekali.

"Itu penclapat zahir saja. Tetapi, kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Bersabar dan berdoalah, mudah-mudahan dengan izin Allah dia akan sembuh." Haji Basilam segera memujuk si pemuda yang nampak resah. Dan datuk segera mendekati sipemuda.

"Sabarlah anak, biarlah kami pulang dulu," datuk membisikkan kata¬kata ke telinga pemuda sambil jari-jarinya menepuk belakangnya kemesraan.

"Kami balik dulu," ulang datuk.

Si pemuda anggukkan kepala. Dia merestui kepulangan datuk dan Haji Basilam hingga ke kaki tangga.

"Kalau ada apa-apa masalah, datang jumpa kami bila-bila masa," pesan datuk.

"Baik, terima kasih."

Si pemuda anggukkan kepala dan terus masuk ke rumah. Datuk dan Haji Basilam meneruskan perjalanan pulang.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 192/284

BACA: SBDJSiri 191: Kubur Di Panah Petir
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon