Tuesday, July 26, 2022

Tali Pinggang WBC Muhammad Ali Terjual USD$6 Juta!


Pemilik pasukan bola sepak Colts di Indianapolis, Jim Irsay, membeli seutas tali pinggang kejuaraan milik legenda sukan tinju, Muhammad Ali pada harga berjumlah AS$6 juta (RM26.7 juta) menerusi satu acara lelongan, lapor stesen penyiaran ESPN.

WBC Muhammad Ali 1974

Ia merupakan tali pinggang kejuaraan WBC yang dimenangi Muhammad Ali pada tahun 1974 dalam kejohanan Rumble in the Jungle selepas menewaskan lawannya, George Foreman di Zaire.

Irsay berjaya memenangi bidaan tersebut dalam satu proses yang berlangsung sehingga hampir pukul 4 pagi (waktu tempatan) kelmarin.

Ia dianggap sebagai salah satu contoh memorabilia tinju paling berharga yang pernah wujud.

Menurut firma lelongan Heritage Auctions, tali pinggang tersebut adalah satu daripada hanya dua tali pinggang WBC yang dimiliki Muhammad Ali.

Satu lagi kini disimpan dalam koleksi muzium persendirian dan berkemungkinan tidak akan dijual.

Ia juga merupakan koleksi terbaharu bagi memorabilia Muhammad Ali yang dimiliki Irsay. Beliau sebelum ini telah membeli sepasang kasut yang pernah dipakai legenda tinju itu pada tahun 1957 ketika kejuaraan Thrilla in Manila.

Rumble in the Jungle, Pertarungan Paling Hebat Dunia Tinju!

Populariti Muhammad Ali mencanak apabila pada bulan Oktober 1974, dia menewaskan George Foreman di Zaire dalam pertembungan yang digelar "Guruh di dalam Hutan".

Seperti pertemuan pertamanya dengan Liston, Ali hanya diberikan sedikit harapan apabila bertemu dengan Foreman.

Malah, beberapa pengulas secara ekstrem meramalkan bahawa Ali mungkin terbunuh.

Dengan orang ramai yang penuh kegilaan di belakangnya, Ali menghabiskan sebahagian daripada lapan pusingan pertama tersandar pada tali, mengelak tumbukan musuh yang lebih muda dan lebih besar fizikalnya.

Beliau memanggil taktik tersebut ketagihan tali dan pada akhir pusingan kelapan, Ali membuat lima tumbukan berturut-turut ke kepala Foreman, menyebabkannya hilang keseimbangan dan jatuh.

Ali memenangi pertemuan tersebut yang ditonton secara langsung oleh lebih 100 buah negara.

Pada usia 32 tahun, Ali menjadi peninju kedua dalam sejarah dunia yang berjaya merampas kembali kejuaraan heavyweight dunia.

Semoga memberi manfaat.



BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon